Autodopravci odmítají omezení jízd v pátek, vyhrožují blokádou

  18:56aktualizováno  18:56
Autodopravci budou po vládě požadovat, aby kromě zvažovaného zavedení celoročního pátečního zákazu jízd zrušila i současné omezení, které platí o prázdninách. V případě neúspěchu začnou chystat protestní akce. Po dnešním jednání dopravců to řekl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar.
Dopravci žádají zrušení prázdninových omezení. Ilustrační foto.

Dopravci žádají zrušení prázdninových omezení. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Požadavek předloží spolu s dalšími třemi v úterý na schůzce s premiérem Mirkem Topolánkem. Mají s ním jednat o možnostech řešení dopadu drahé nafty a podmínkách v silniční dopravě.

Podle vicepremiéra Martina Bursíka jde o nátlak, který se autodopravcům vyplatil ve Sněmovně při posledním jednání o omezeních, tato vláda však podle něj neustoupí. Navíc prosazuje celoroční zákaz na páteční a nedělní odpoledne a večery.

Bursík uvedl, že kabinet prázdninové omezení nezruší, protože se prokázal výrazný podíl kamionů na nehodovosti. "Veřejnost má právo na zachování kvality života, a projevit by se to mělo zvlášť v době dovolených," uvedl.

Analýzy podle něj také prokázaly, že v páteční a nedělní odpoledne znamenají na silnicích největší rizika kvůli současným špičkám v kamionové a osobní dopravě.

Na návrh strany zelených v současnosti ministerstvo dopravy posuzuje možnost, že by prázdninový páteční zákaz jízd kamionů od 17:00 do 21:00 rozšířilo na celý rok. Dosud se nesmělo jezdit jen v neděli.

"Zákaz by podle dohody měl platit v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00," řekl Bursík. Léto podle něj ukáže, že dopravci jsou schopni se logisticky s omezením vyrovnat. Vláda se předlohou bude zabývat 23. července.

Zástupci dopravců, kterých se dnes sešlo zhruba 500, dále požadují zavést tzv. profi naftu, neboli systém, ve kterém by stát podnikatelům vracel část spotřební daně, kterou platí nad minimum stanovené v EU. Rozdíl je v současnosti asi dvě koruny na litr.

Dopravci rovněž požadují stanovení jasného termínu pro vstup do eurozóny a zavedení slev na mýtném podle objemu ujetých kilometrů.

Zástupci Česmadu již dříve jednali v rámci Mezinárodní silniční unie IRU.

Tam se dohodli na požadavku na zavedení jednotné spotřební daně z pohonných hmot pro všechny druhy dopravy. Výše daně z motorové nafty pro silniční dopravu by navíc měla výrazně klesnout pod současné minimum EU. Požadavek mají dopravci předložit svým národním vládám.

Od začátku roku v tuzemsku zkrachovalo kvůli zdražování pohonných hmot a dalších vstupů přes sto dopravních firem. Nafta se nyní prodává kolem 35 korun za litr, což je o tři koruny více než na začátku roku. Pohonné hmoty tvoří třetinu nákladů dopravců.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz