Požadavek předloží spolu s dalšími třemi v úterý na schůzce s premiérem Mirkem Topolánkem. Mají s ním jednat o možnostech řešení dopadu drahé nafty a podmínkách v silniční dopravě.
Podle vicepremiéra Martina Bursíka jde o nátlak, který se autodopravcům vyplatil ve Sněmovně při posledním jednání o omezeních, tato vláda však podle něj neustoupí. Navíc prosazuje celoroční zákaz na páteční a nedělní odpoledne a večery.
Bursík uvedl, že kabinet prázdninové omezení nezruší, protože se prokázal výrazný podíl kamionů na nehodovosti. "Veřejnost má právo na zachování kvality života, a projevit by se to mělo zvlášť v době dovolených," uvedl.
Analýzy podle něj také prokázaly, že v páteční a nedělní odpoledne znamenají na silnicích největší rizika kvůli současným špičkám v kamionové a osobní dopravě.
Na návrh strany zelených v současnosti ministerstvo dopravy posuzuje možnost, že by prázdninový páteční zákaz jízd kamionů od 17:00 do 21:00 rozšířilo na celý rok. Dosud se nesmělo jezdit jen v neděli.
"Zákaz by podle dohody měl platit v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00," řekl Bursík. Léto podle něj ukáže, že dopravci jsou schopni se logisticky s omezením vyrovnat. Vláda se předlohou bude zabývat 23. července.
Zástupci dopravců, kterých se dnes sešlo zhruba 500, dále požadují zavést tzv. profi naftu, neboli systém, ve kterém by stát podnikatelům vracel část spotřební daně, kterou platí nad minimum stanovené v EU. Rozdíl je v současnosti asi dvě koruny na litr.
Dopravci rovněž požadují stanovení jasného termínu pro vstup do eurozóny a zavedení slev na mýtném podle objemu ujetých kilometrů.
Zástupci Česmadu již dříve jednali v rámci Mezinárodní silniční unie IRU.
Tam se dohodli na požadavku na zavedení jednotné spotřební daně z pohonných hmot pro všechny druhy dopravy. Výše daně z motorové nafty pro silniční dopravu by navíc měla výrazně klesnout pod současné minimum EU. Požadavek mají dopravci předložit svým národním vládám.
Od začátku roku v tuzemsku zkrachovalo kvůli zdražování pohonných hmot a dalších vstupů přes sto dopravních firem. Nafta se nyní prodává kolem 35 korun za litr, což je o tři koruny více než na začátku roku. Pohonné hmoty tvoří třetinu nákladů dopravců.