Ročně je přitom podle sdružení potřeba téměř dvacet tisíc nových řidičů.
Řízením nákladního auta se v tuzemsku živí kolem tří set tisíc lidí. Podle autodopravců je důvodů nedostatku šoférů více.
Například i to, že mladí muži nechodí na vojnu, kde si velká část z nich udělala řidičský průkaz na nákladní auto. Ten má podle statistik stále kolem čtyř set tisíc lidí, ale zdaleka ne všichni jezdí aktivně.
Aktivních řidičů je podle odhadů Česmadu kolem padesáti až šedesáti tisíc. Řada řidičů navíc odešla za prací například do Velké Británie, kde patří šoféři rovněž k nedostatkovým profesím.
"Nedostatek kvalitních řidičů profesionálů je znatelný nejen pro naši společnost, ale i u ostatních," říká ředitel společnosti C.S.CARGO Jan Šmídek.
O kamionovou dopravuje zájem
Jičínská dopravní společnost v současné době poptává zhruba dalších deset procent stávajícího počtu řidičů. "Nakupujeme nové vozy kvůli vzrůstající poptávce o kamionovou přepravu," vysvětlil Šmídek.
Podle něj už není povolání řidiče lukrativní tak jako v minulosti a nepravidelná pracovní doba s častými dlouhodobými cestami nevyhovuje úplně všem.
Kamionová doprava v tuzemsku poslední roky roste i díky dobré výkonnosti zdejší ekonomiky. Sehnat kamion není pro firmy problém, potíž je najít pro něj řidiče.
Výdělky řidičů přitom nejsou malé, i když musí práci obětovat mnohem více času než v jiných profesích. "Dá se vydělat i padesát šedesát tisíc hrubého měsíčně," tvrdí Felix.