Elektřiny se nebojíme, hlásí české autofirmy. Investují do elektromobilů

  1:00aktualizováno  1:00
Elektromobily jsou ve světě stále populárnější, a to na sebe váže velké investice v příbuzných oborech. Reagují na to i čeští subdodavatelé a také agentura CzechInvest, která se snaží přilákat nové investory. Podle expertů sice čeká vozy na elektřinu expanze, klasická auta však v nejbližší době nenahradí.
Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Švédská automobilka Volvo před časem oznámila, že od roku 2019 budou všechna její vyráběná auta plně nebo částečně elektrická - automobilka bude vyrábět elektromobily nebo hybridní auta a spalovacím motorům dá sbohem.

Auta na elektřinu jsou teď v autoprůmyslu tématem číslo jedna a na trend reagují čeští subdodavatelé i stát. Na oblast elektromobility se v posledních dvou letech čím dál výrazněji orientuje také agentura CzechInvest.

Změny, které nové odvětví přináší, totiž vedle automobilového průmyslu zasahují i do dalších důležitých oblastí, jako jsou informační a komunikační technologie, elektronika a elektrotechnika, zprostředkovaně i do energetiky a nanotechnologií.

Podíl vozů s dieselovým motorem.

„Z toho důvodu vyjednáváme s řadou potenciálních investorů ze všech oblastí technologických proudů, které stojí za změnami v oblasti automotive, ať už jde o lithium-iontové baterie, jejich klíčové komponenty a vhodné elektrorozvody, samořídicí auta či úspory paliv,“ říká mluvčí CzechInvestu Petra Menclová. Podle ní se to zpravidla týká výrobních projektů, které však mají velký výzkumně-vývojový podíl - jde totiž o nové trendy, pro které dosud nejsou vybudovány výrobní kapacity.

Investice připlují na sever Moravy či Pardubic

V březnu vstoupil na český trh výrobce startovacích lithium-iontových baterií do elektromobilů, společnost A123 Systems. Investice, která má dosáhnout 815 milionů korun, je podle agentury největší, kterou se loni podařilo zprostředkovat v Moravskoslezském kraji. Firma se sídlem v USA chce do tří let zaměstnat 150 lidí, převážně vysoce kvalifikované techniky a inženýry.

Nový závod na výrobu elektrolytů do baterií pro elektromobily chce letos v Pardubicích začít budovat také japonská firma Central Glass. Práci by v ní mělo najít až 50 lidí (více čtěte zde).

Kolik lidí pracovalo v autoprůmyslu

Novému trendu se začínají svou výrobu přizpůsobovat i stávající tuzemští dodavatelé. Olomoucká společnost Koyo Bearings, která vyrábí jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl, vyvíjí ložiska do elektromobilů, která začne příští rok dodávat do modelu Jaguar I-Pace. A podíl této produkce chce dál navyšovat. Firma má v současné době asi 30procentní podíl zákazníků, kterým dodává součástky do převodovek a spojek pro dieselové motory.

„Pozorně sledujeme problematiku ohledně emisních limitů a případného zániku osobních aut s dieselovými motory, ale připravujeme se spíše na ústup spalovacích motorů jako celku. Zaměřujeme se také na větší diverzifikaci produkce mimo automobilový průmysl, kdy postupně navyšujeme náš podíl ve strojírenství,“ uvedl odborný asistent ředitele společnosti Tomáš Roček.

Podle Miroslava Konvaliny ze Sdružení automobilového průmyslu budou mít tuzemští dodavatelé automobilek dostatek času na to, aby přizpůsobili svůj stávající výrobní program novým trendům. „Ty přicházejí postupně, nedějí se ze dne na den. Nevím o žádné velké firmě, která by měla tak úzký výrobní program, aby se novinkám nedokázala přizpůsobit,“ vysvětlil Konvalina.

Česko a auta.

Podle něj teď tuzemské dodavatele trápí spíš to, že narážejí na limity dostupné pracovní síly i svojí výrobní kapacity. To potvrzuje Mojmír Čapka ze společnosti Brisk, která vyrábí svíčky a snímače do aut. Snímače dodává do aut se spalovacími motory nebo do elektromobilů pro německou Deutsche Post. „Poptávka je teď enormní, jedeme na tři směny,“ řekl Čapka.

Elektromobily prorazí, ale až v delším horizontu

Podle některých odhadů by okolo roku 2040 mohla být až polovina aut čistě elektrických a nahradí spalovací motory. Člen automobilové expertní skupiny PwC Vojtěch Opleštil nicméně připomíná, že rozšíření elektromobilů je stále hodně nízké a během několika příštích let nebude pro české dodavatele představovat žádné ohrožení.

Meziroční změny výroby aut a zakázek v Česku (v %).

Podle Pavla Romana ze společnosti Robert Bosch, která patří k největším výrobcům komponentů do aut, jsou stále konkurenceschopné i moderní naftové motory. „Spolu s ostatními řešeními pohonů na bázi benzinu, plynu, hybridu nebo elektřiny zůstává nafta součástí řešení mobility budoucnosti. Například naftové technologie významně přispívají svým dílem ke snižování emisí u fleetů (vozových parků),“ říká.

Český průmysl teď zažívá mimořádně dobré časy a významně se na tom podílí právě automobilový průmysl. Automobilky a související odvětví přispěly v červenci k růstu výroby o 17,1 procenta. Hodnota nových zakázek vzrostla meziročně o 5,4 procenta.

Elektromobil Tesla jede přes 200 km/h:



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....



Najdete na iDNES.cz