Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na automatické sněhové řetězy mají patent Češi, zatím se však řeší chyby

  15:55aktualizováno  15:55
Pohodlí automatických sněhových řetězů si řidiči letos ještě neužijí. Společnost IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku, která novinku vyvinula a nechala si ji patentovat, vynález letos ještě na trh nedodá. U verze pro osobní vozy dělá problém elektronika, verze pro kamiony se teprve testuje.

Informace o vynálezu malé firmy se na veřejnost dostala zhruba před rokem. V té době už měla vyvinuté dálkově ovládané zařízení pro osobní vozy a chystal se jej uvést na trh. Při testech ale začala selhávat elektronika. Systém má výpadky pravděpodobně vinou odstředivé síly.

„Někdy se otevřelo jen jedno kolo, jindy žádné. Nemohli jsme garantovat spolehlivost. Je to škoda,“ vysvětlil zpoždění majitel firmy Petr Gross. Dodal, že nyní se pracuje na odstranění této závady a věří, že na příští zimu už bude vše doladěno a připraveno.

VIDEO: Český vynález - automatické sněhové řetězy

Zároveň Gross a jeho tým testuje podobné zařízení, které bude určené pro kamiony či autobusy. „Máme dvě provedení. Jedna verze na zadní, druhá na přední kola,“ řekl. Dodal, že materiál byl kvůli odlehčení doplněn o karbonová vlákna. Ve verzi pro kamiony je elektronika spolehlivá.

Řetězy pro osobní vozy má už Gross patentované ve většině zemí Evropy. Předpokládá, že za zařízení na dvě kola osobního vozu zájemce zaplatí 12 tisíc korun. „Zájem je velký. Stále se ozývají lidé i z Kanady, USA či záchranná služba z Grónska,“ řekl už dříve.

Nasazení řetězů je otázkou minuty

Řetězy pro osobní i nákladní vozy mají podle Grosse společnou snadnou montáž. Před zimou musejí řidiči na kola namontovat adaptér, který tam zůstává po celou sezonu. Na něj pak s pomocí bajonetu nasadí samotné řetězy. „Nasazení řetězů je otázkou minuty. Zvládne to kdokoliv, aniž by se u toho zašpinil,“ řekl.

Pak už jen stačí v kabině stisknout tlačítko dálkového ovládání a ze zařízení se vysunou čtyři ramena, která obejmou pneumatiky. Jsou vybavena protiskluzovými hřeby pro jízdu na ledě. Mají i žebra, která usnadňují jízdu ve sněhu.

V okamžiku, kdy nutnost použití řetězů pomine, řidič pomocí dálkového ovládání zase ramena stáhne zpět. Zařízení se skládá ze 40 plastových součástek. K tomu jsou pak elektrické rozvody, kabeláž a baterie. Na novince pracuje Gros se svými zaměstnanci pět let. Impulzem byla situace, kdy byl sám nucen při cestě na obchodní jednání nasazovat klasické sněhové řetězy. „Byl jsme v obleku, celý špinavý. Říkal jsem si, že musí existovat něco pohodlnějšího,“ vzpomínal podnikatel.

Autoři: ,


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

České dráhy objednaly deset nových vlaků za tři miliardy korun

Mezi oddíly a nástupními prostory jsou automatické posuvné dveře ovládané...

České dráhy zmodernizují vozový park na mezistátních a dálkových spojích. Od sdružení společností Siemens a Škoda...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Najdete na iDNES.cz