Automobilka Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji ve středu ukončené přerušení výroby ze strany členů odborů přišlo. Maďarský protest vyvolal vrásky i na čele ostatních kapitánů německého průmyslu, kteří se na levnou a poměrně kvalifikovanou pracovní sílu v blízkých zemích střední Evropy dosud spoléhali.
Na 13 tisíc zaměstnanců továrny dceřiné firmy německého Volkswagenu v Györu si vymohlo 18% navýšení mezd, přičemž odbory organizovaná stávka narušila i výrobu doma v Německu. Německému závodu totiž chyběly motory, které mu dodává právě továrna v Maďarsku.
Úspěšná stávka v zemi, kde odbory hrají jen zanedbatelnou roli, by podle pozorovatelů mohla povzbudit i pracovníky z jiných sektorů. Generální stávku již ohlásily na 14. března odbory, které zastupují zaměstnance maďarské veřejné sféry.
Německý autoprůmysl pod tlakem
„Fakt, že (členové odborů) měli se svými požadavky úspěch a dostali téměř všechno, co chtěli, ukazuje, jak jsou německé automobilky závislé na svých dodavatelských řetězcích ve střední a východní Evropě,“ řekl listu Financial Times (FT) Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.
Situace německých výrobců aut přitom není jednoduchá. Potýkají se s tlakem politiky a veřejnosti na odklon od výroby zaměřené na naftou poháněné vozy směrem k elektromobilům. Diesely čelí v Evropě rostoucím výtkám za jejich roli ve znečišťování ovzduší.
Závislost německých výrobců a pracovníků ze střední Evropy je přitom vzájemná, pokračuje list. Továrna Audi v Maďarsku se na vývozu této země podílí devíti procenty a odpovídá za přibližně 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu. Maďarská ekonomika se v současnosti bez zahraničních automobilek neobejde. V roce 2017 vytvořily asi 30 procent maďarské průmyslové výroby.
Pracovníci chybějí, mzdy rostou
V Maďarsku podobně jako v Polsku, na Slovensku nebo v České republice ale ubývá pracovní síla. Ve třetím čtvrtletí loňského roku se podle Eurostatu mzdy v průmyslu a stavebnictví meziročně zvýšily v Maďarsku o devět procent a v České republice a na Slovensku stouply o sedm procent. A stávka v Audi ukazuje, že budou muset jít nahoru dál, píše FT.
O nespravedlivé rozdíly ve mzdách v rámci regionu se opírala i argumentace maďarských odborů. Ty uváděly, že zaměstnanci továren Audi a dalších dceřiných firem Volkswagenu vydělávají v Polsku o 39 procent více, v České republice o 25 procent a na Slovensku o 28 procent více.