Logo německé automobilky Opel.

Logo německé automobilky Opel. | foto: AP

Automobilka General Motors otočila, Opel neprodá

  • 4
Americká automobilová skupina General Motors změnila plány. Těsně před očekávaným podpisem smlouvy o prodeji automobilky Opel kanadské společnosti Magna International a ruské bance Sberbank od tohoto kroku couvla. Opel bude namísto prodeje modernizovat a do jeho přeměny chce investovat zhruba tři miliardy eur.

Třináctičlenná správní rada GM svéúterní  rozhodnutí zdůvodnila zlepšením obchodních podmínek a významným strategickým postavením Opelu ve svém portfoliu. Odstoupení od prodeje ale podle agentury Reuters vznáší otázky nad financováním Opelu společností GM, která nedávno opustila bankrotový režim a jejím většinovým majitelem se stala americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.

"GM brzy představí Německu a dalším vládám svůj restrukturalizační plán a doufá v příznivé ohodnocení," uvedl v prohlášení firmy generální ředitel GM Fritz Henderson.

Německá vláda reagovala prohlášením, že rozhodnutí GM Opel neprodat lituje. Dodala, že čeká od GM vrácení překlenovacího úvěru 1,5 miliardy eur.

Společnost Magna uvedla, že krok americké skupiny akceptuje. Americká vláda neměla podle mluvčí ministerstva financí s rozhodnutím  nic společného.

Prodej Opelu Magně podporovalo Německo

Správní rada General Motors schválila prodej Opelu kanadské firmě Magna International a ruské bance Sberbank v září po jednáních, která se táhla několik měsíců. Německo se tehdy zavázalo, že pokud GM vybere jako kupce Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur (asi 118 miliard korun).

Objevila se však podezření, že Berlín si v dohodě o prodeji Opelu vymínil ochranu německých závodů automobilky na úkor továren v jiných zemích. Evropská komise dala najevo, že státní pomoc Německa prošetří. Evropští regulátoři správní radu General Motors vyzvali, aby potvrdila, že by při prodeji rozhodla stejně, kdyby věděla, že slíbenou pomoc od německé vlády by získal jakýkoliv kupec.

Společnosti Magna a Sberbank, které měly v Opelu získat 55procentní podíl, chtěly automobilku využít k agresivní expanzi na ruském trhu. V evropských aktivitách Opelu však mělo podle jejich plánů zaniknout přes deset tisíc pracovních míst. Opel nyní v Evropě zaměstnává kolem padesáti tisíc lidí.

Odborníci, osloveni agenturou Reuters, rozhodnutí správní rady Opel neprodávat vesměs chválili. "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," okomentoval záležitost analytik společnosti Autoconomy Erich Merkle. Ozvaly se ale také kritické hlasy, podle kterých měl Opel posloužit jako zbraň v německé předvolební kampani.