Až do povodní vyráběla stropní panely, například pro Škodu Auto, Volkswagen, Audi či BMW. Výroba teď stojí, v závodě u Nisy byl metr a půl vody. Jakmile dojdou zásoby v automobilkách, výroba se zastaví.
Škodovka svolala krizovou poradu
Škoda Auto už na devátou hodinu svolala jednání krizového managementu, který bude vyhrocenou situaci řešit. "Zatím vyrábíme dál," řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Někteří výrobci totiž mají v Mladé Boleslavi mezisklady, které stačili ještě před povodněmi naplnit. "Snažíme se, aby naši výrobu teď převzaly sesterské závody koncernu, " dodal Papánek.
Zastavení linky je pro dodavatele automobilek extrémně drahou záležitostí, za každou minutu si firmy účtují pokuty v řádu milionů korun. "Jsme pojištěni na povodně, ale ne na zastavení výroby," dodal Papánek.
Podle šéfa škodováckých odborů Jaroslava Povšíka teď automobilka shání právě střešní stropy z chrastavské firmy všude možně, včetně ruského závodu. "Hrozí ale, že se nebude dělat už páteční směna a zruší se mimořádná sobotní," dodal Povšík.
"Zkoušíme najít technická řešení, jak situaci zvládnout, zatím jedeme ze skladu. Poslali jsme i do Grupo Antolin naše lidi, aby pomohli s úklidem," dodal Černý. Střešní panel je zatím jediný problémový díl, který může Škodě chybět. Grupo Antolin ho ale dodává do všech modelů s výjimkou Yetiho.
Firmám chybí pracanti, voda je uvěznila doma
Výroba dílů pro automobilky je pro Liberecko klíčovým průmyslem. Problém mají i podniky, kterým se velká voda vyhnula, ale uvěznila jejich zaměstnance v zatopených oblastech. "Dotklo se to u nás asi šedesáti lidí, platili jsme jim ubytování v Liberci," řekl Jaroslav Antoš z libereckého výrobce klimatizací Denso.
Firma zaměstnává řadu Poláků z příhraničí, kde povodně napáchaly ještě větší škody. Často nemají vůbec jak se dostat do práce. "Problémy to způsobuje, ale výroba běží dál," dodal.
Podle Milana Šubrta z Asociace samostatných odborů mají problémy i další dodavatelé, například kvůli neprůjezdným silnicím nebo lidem uvězněným doma.
Kde jsou zničeny silnice, lidé chodí pěšky
Například chrastavského výrobce autodílů Benteler sice velká voda nepostihla přímo, protože je v kopci, živel ale poničil příjezdové cesty, ve firmě nejde plyn nebo pevné telefonní linky.
"Lidé do práce chodí pěšky, dohodli jsme se s městem, že kamiony k nám můžou," řekl šéf firmy Petr Marijczuk. Zhruba třetina lidí navíc do práce nedorazila.
"Naštěstí nám pomohly ostatní závody Benteleru v okolí, takže jsme výrobu obnovili. Měli jsme naštěstí trošku vyrobeno dopředu," řekl Marijczuk. Podle něj zatím není pravděpodobné, že by Benteler zastavil výrobu v některých automobilkách.
Zákoník práce přitom na lidi, kteří místo práce půjdou uklízet svůj poničený majetek, příliš nemyslí. "Zaměstnavatel by jim měl vyjít vstříc, ale nemusí. Je to obecná překážka práce," dodal Šubrt.