Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Automobilky čelí novým výzvám. Čtenářm iDNES.cz odpovídá šéf Autosap

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl
velikost textu:
vydáno 2.2.2017 11:20
Po loňském výjimečném roce letos tuzemský autoprůmysl ubere plyn. Česká se sice další rekord, v příštích letech však výrobci budou čelit novým výzvám - sílícím trendům jako je digitalizace a elektromobilita, ale i těžkostem na trhu práce. Víc čtenářům prozradí šéf sdružení Autosap Zdeněk Petzl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. února 2017 do 12:20

OTÁZKA: Jak bude vypadat vůz průměrného čecha za 5 let anonym
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Dobrý den a děkuji za první dotaz. Sdružení automobilového průmyslu sdružuje téměř 150 firem, které dodávají díly a vyrábí nová, moderní vozidla. Naším přáním tak samozřejmě je, aby těchto vozidel bylo na českých silnicích co nejvíce. Bohužel realita je zatím jiná. Průměrné stáří vozového parku v ČR je přes 14 let a tento trend se nám zatím nedaří výrazně změnit. 2.2.2017 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, jaké máte zprávy o příchodu Tesla a uživí se tu další automobilka? Matěj
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Tu zprávu jsme zaznamenali z médií. V současné době jsou v ČR už tři automobilky a příchod dalšího hráče do značné míry omezuje nedostatek lidí s odpovídajícím technickým vzděláním. Podpora duálního vzdělávání (propojení škol s praxí) je proto jedním z klíčových témat, kterým se naše Sdružení věnuje. 2.2.2017 11:43
OTÁZKA: Je problém sehnat lidi i do Škodovky, Hyundai a TPCA nebo jen k dodavatelům a subdodavatelům? Tomáš Veselý
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Problémy jsou samozřejmě různé napříč jednotlivými kraji a typy zaměstnavatelů. Obecně však zprávy o nedostatku kvalifikovaných sil dostáváme napříč celým výrobním řetězcem, tzn. jak od dodavatelů, tak finalistů. Naše firmy se tento problém snaží v rámci svých možností řešit, ať už jde o konkrétní praxe studentů ve firmách, spolupráci se školami nebo podporou zájmu studentů o technické obory na všech úrovních školství. 2.2.2017 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy začnou být povinné v autech "černé skřínky", které budou zaznamenávat nějaký interval před nehodou. A dále, zda už antivirové firmy zabývají antivirovými programy na auta, které jsou již teď připojené pomocí datové SIM do internetu. Děkuji Majkl
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Legislativně však tento požadavek ještě není zakotven, ale kroky k němu tu již jsou, např. zavádění systému nouzového volání. Toto téma intenzivně souvisí s narůstající digitalizací a automatizací vozidel. Pokud jde o antiviry, cílem je, aby něco takového nebylo ani za potřebí. Je nutné si uvědomit, že vozidlo není mobil. Jsou tu zásadní otázky spojené s bezpečností, které se výrobci, ve spolupráci s regulátory, snaží řešit např. tak, že třetí strana by neměla mít přímý přístup k datům vozidla a ani oprávnění tato data měnit. 2.2.2017 11:56
OTÁZKA: Jak zamotá dieselgate s českými výrobci dílů pro naftové motory? Honza
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Nové trendy, jako je náběh elektrifikace vozidel, samozřejmě budou mít významný dopad na skladbu produktů, které v dnešní době automotive vyrábí. I přes rozjíždějící se nástup elektromobility však éra spalovacích motorů není zdaleka u konce a bez jejich dalšího rozvoje to ještě po dlouhou dobu nepůjde. Klíčové je v tuto chvíli datum 2020, kdy začne platit limit 95g CO2, kterému budou automobilky muset zásadně přizpůsobit portfólio svých produktů. 2.2.2017 12:00
OTÁZKA: Dobrý den, je už povinné od letošního roku mít systém eCall, který v případě nehody automaticky zavolá na záchranný systém, kdy operátorka po telefonu zjistí, jestli je vše OK či došlo k nehodě? Případně, se s tímto systémem množily spekulace, že hodně lidí si tento systém představují jako "velkého bratra", který je sleduje a budou chtít tento systém deaktivovat. Bude vůbec možné zabudovaný systém trvale vypnout? Děkuji Majkl
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: E-call masově přijde až s rokem 2018. Obavy, že by došlo k odposlechu či zneužití dat jsou ale určitě neopodstatněné. Otázka ochrany dat a soukromí je i díky propojení na bezpečnost vozidla doslova pod drobnohledem regulátorů a zainteresovaných hráčů. Tento systém také – na rozdíl např. od audio asistentů, které dnes nabízejí některé IT firmy – nebude neustále odposlouchávat pozadí, ale pouze v momentě, kdy sensory vyhodnotí kritickou situaci, zašle předem definovaný soubor dat do centrály a zajistí řidiči pomoc. 2.2.2017 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, jaká je budoucnost aut na alternativní pohon LPG, zaslechl jsem informaci, že stát do budoucna bude podporovat pouze CNG palivo a LPG již nebude mít tak výhodnou spotřební daň... a tudíž bude znevýhodněné oproti současnosti. Děkuji Majkl
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Otázka budoucnosti spotřební daně pro CNG a LPG se dnes intenzivně diskutuje. S ohledem na zatím slabší sít i penetraci vozidel bylo CNG oproti LPG dosud zřejmě více středem zájmu, a to i mediálního. Myslím však, že s ohledem na potřebu širšího mixu paliv bude i po roce 2020 u nás existovat podpora jak CNG, tak i LPG. 2.2.2017 12:10
OTÁZKA: Dobrý den, dokážete si představit v horizontu, třeba 5-10 let, provoz vozidel se samonavigačním systémem bez řidiče v našich městech? Mohl byste zmínit případná úskalí provozu takových vozidel? Ospalec
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Myslím, že jste správně odhadl, že náběh plně automatických vozidel nebude tak rychlý, jak by řada lidí chtěla. Nakonec aktuálně tomu brání např. i požadavek vídeňské konvence na přítomnost řidiče ve vozidle, který musí být připraven kdykoli reagovat. Pokud jde o nástup automatických vozidel je nepochybné, že v horizontu 5-10 tu budeme mít čím dál tím více inteligentní asistenty, kteří nás nejdříve skoro automaticky dovezou po dálnici a až v delším sledu se dostaneme i k automatizaci v městském provozu. Právě při pohybu ve městech se aktuální automatické systémy setkávají s největšími úskalími a přitom zároveň právě ve městech lze dosáhnout největších benefitů (např. automatické parkování a přivolávání vozidel, pro které tak vy sám již nebudete muset hledat parkovací místo). 2.2.2017 12:18
OTÁZKA: Jak dlouho pracujete v automobilovém průmyslu? anonym
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Ve Sdružení automobilového průmyslu pracuji přes rok, ale oblasti automotive se věnuji dlouhodobě. Původní klukovský zájem o auta pokračoval přes servis vlastního vozidla, po amatérské závodění, až po pozdější profesní propojení během mého působení jakožto právního poradce Stálého zastoupení ČR v Bruselu. Tam jsem se věnoval zejména tématům vnitřního trhu, přičemž automobilový sektor a doprava byly jeho významnou součástí. 2.2.2017 12:32
OTÁZKA: V čem si myslíte, že digitalizace výroby může automobilkám nejvíce prospět? František Horák
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Myslím, že digitalizace výrobku – tedy automobilu – a samozřejmě i výroby, již není otázkou prospěchu, ale přežití. To, zda a jak budeme v tomto ohledu zachytit stávající trend, rozhodne o tom, zda tu nadále budeme mít průmysl, který přímo zajišťuje zaměstnání pro více než 140 000 lidí a je tahounem průmyslového růstu. 2.2.2017 12:35
OTÁZKA: Dobry den, automobilovy prumysl je jiste silnym tahounem ceske ekonomiky, coz je v dobe siucasne konjunktury pozitivni. Nemuze se tato "monokultura" stat prislovecnou kouli na noze, az nastane vseobecne ochlazeni ekonomiky? Hezky den. Kucera Pavel Kucera
Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl Zdeněk Petzl: Autoprůmysl dělá zhruba 9% HDP ČR a je řada zemí, kde je to číslo ještě vyšší. Ať tak či onak ČR je tradičně průmyslovou zemí, orientovanou na export, tzn. ať už tu budeme mít jakýkoli průmysl, vždy můžeme být silně ovlivněni výkyvy trhů. Otázkou tak podle mne není, zda autoprůmysl v ČR ano či ne, ale abychom tu vytvořili takové podmínky, aby dokázal jít s dobou a zůstal v evropském měřítku konkurenceschopný. Právě rozpracování těchto otázek a hledání odpovědí na to, jak jim nejlépe čelit, se chceme v nejbližší době věnovat, a to i ve spolupráci s politickou reprezentací. Ikdyž se autoprůmyslu v posledních letech daří nelze zapomínat na starou pravdu, totiž, že: „střechy je zapotřebí opravovat za dobrého počasí“. Děkuji vám za váš zájem o automobilový průmysl a jsem rád, že jsem ve vymezeném čase mohl odpovědět na většinu vašich dotazů. 2.2.2017 12:47

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.