Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dejte lidem 10 tisíc za sešrotování auta, žádají automobilky. Stát váhá

  1:00aktualizováno  1:00
Prémii až deset tisíc korun by mohli dostat majitelé nejstarších aut, pokud se rozhodnou vozidlo ekologicky sešrotovat. Peníze by měli dostat z peněz, které stát od lidí vybírá za převody ojetých vozů.

Další vraky čekají na sešrotování. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Odměna za vyřazení starého vozu bez povinnosti vyměnit ho za nový se objevila v jednom z návrhů ministerstva průmyslu a obchodu na omlazení vozového parku v Česku. Plán už začala projednávat vláda. Zatímco materiál neuvádí přesnou částku za „šrotovné“, automobilky už přišly s konkrétním návrhem: 10 tisíc za každé ekologicky zlikvidované auto.

„Abychom dostali přestárlé vozy ze silnic, dvorů a parkovišť, a současně zlepšili bezpečnost provozu, životní prostředí a ovzduší v našich městech, je třeba, aby stát podpořil odběr a likvidaci těchto starých vozů. Jde především o desítky let staré automobily bez katalyzátorů, kterých je v České republice stále zhruba jeden milion kusů,“ řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Zdenka Petzla by příspěvek měl být hrazen ze Státního fondu životního prostředí. „Do něj se v posledních letech vybraly miliardy korun za registrace vozů Euro 0 až Euro 2 a tyto prostředky by měly být zpětně využity pro motoristy,“ dodal Petzl. Stát chce povinnost platit za registrace rozšířit i na auta vyšších emisních tříd.

Jen loni za převody podle údajů ministerstva životního prostředí stát vybral 387 milionů korun. Ministerstvo životního prostředí se ale na návrh automobilek nedívá příliš optimisticky. Ročně se u nás zlikviduje kolem 100 tisíc aut s emisní třídou Euro1 a Euro0.

„Roční náklady by pak při navrhovaném šrotovném 10 000 Kč činily přes miliardu korun, efektivita jejich vynaložení by však byla stěží obhajitelná. Podle našich údajů lidé likvidují přestárlá auta už v současné době sami i bez podobných příspěvků,“ řekla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

Stát si nechal u agentury STEM provést i průzkum, zda by příspěvek mezi 3až 10 tisíci korunami motivoval majitele k vyřazení ojetiny z registru vozidel. Pro byla jen desetina oslovených. „Navíc by u takového příspěvku na sešrotování starého vozidla nebylo ničím zajištěno, že by si žadatel nekoupil opětovně ojetinu s vysokými emisemi,“ dodala Roubíčková.

Podle Petzla ale nelze očekávat, že člověk provozující vozidlo starší 20 let jej bude nahrazovat vozem novým, potažmo elektrickým. „V zájmu občanů České republiky vsak nepochybně je, aby průběžně docházelo k obměně na vozidla s lepší emisní třídou. Diskutované opatření tomu může výrazně napomoci, zejména v kategorii těch nejstarších vozidel s největšími dopady na životní prostředí,“ dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.