Podle všech expertů pojede automobilový průmysl z kopce i příští rok, očekává se pokles o další dvě procenta.
"Ale jestli se nevzpamatuje německý trh, tak to bude spíš tři nebo čtyři procenta," říká Arthur Maher, šéf evropských prognostiků analytické firmy J.D. Power-LMC. "To by znamenalo o šest set tisíc prodaných aut méně a z toho vyplývá, že jeden až dva velké výrobní závody v Evropě jsou zbytečné," dodává.
Riziko sestupu podle analytiků hrozí především Volkswagenu, Renaultu a Fiatu. Ford či General Motors, k němuž patří Opel, už oznámily plány na zeštíhlení a propouštění. Všechno to odráží celkový stav evropské ekonomiky, která se zadýchala více, než se čekalo, a její růst je slabý.
Přesto nebo možná právě proto, se letošní frankfurtský autosalon chlubí rekordními čísly. Je to zdaleka největší světová výstava aut, je tu největší počet novinek a výstavní plocha se pořád zvětšuje.
Fabia pro chudší má jméno Junior Velké překvapení připravila na frankfurtském autosalonu automobilka Škoda: oznámila, že vyrobí levnější verzi fabie. Bude se jmenovat Junior, na trh přijde už v říjnu a stát má 249 900 korun, tedy o 20 tisíc korun méně než dosud nejlevnější model fabie. Uvedl to Detlef Schmidt, šéf marketingu a prodeje Škody Auto. Junior je překvapivou novinkou. Automobilka se totiž až dosud velmi bránila výrobě méně vybavené verze; nový model však je přesně takový. "Chceme nabídnout auto lidem, kteří nepotřebují některé druhy výbavy a hledí hlavně na cenu," řekl Schmidt. S litrovým motorem o výkonu 37 kW přijde na 249 900 korun, s motorem 1.4 bude stát o deset tisíc korun více. |
V tomto segmentu trhu, který je velmi zajímavý i pro české zákazníky, se představuje řada menších aut: například nový Fiat Stilo, Toyota Corolla nebo Ford Fiesta.
"Novinky ukazují, že konkurence roste především ve dvou oblastech - u malých a levných vozů a na druhé straně v segmentu prestižních luxusních aut," říká Bernd Gottschalk, prezident německého svazu výrobců aut.
Tyto všechny novinky přitom stojí miliardy a miliardy eur a výrobci doufají, že se povážlivě sestupné křivky na jejich grafech konečně zase otočí směrem nahoru.
Přestože čísla nevypadají moc optimisticky, nehrozí prý krize podobná té z počátku devadesátých let.
"Většina z evropských automobilek vydělává přesto, že trh jde dolů. Myslím, že průmysl je docela v dobré formě," tvrdí John Lawson, analytik automobilového průmyslu u Schroder Salomon Smith Barney.
Možná i kvůli zataženým mrakům nad evropským automobilovým nebem adresoval šéf koncernu Volkswagen, Ferdinand Piech, tak ostrá slova Škodovce, když jí vyčetl, že vydělává málo peněz. Její prodeje i přes celkový pokles trhu rostou, a to dokonce i v nejvíce zasaženém Německu.
Wolfburský boss si však představuje, že ruku v ruce s tím musí jít růst zisků. A v rozhovoru pro německý Der Spiegel varoval nepřímo Škodovku i Seat, že snaha dosáhnout rychle stejných mezd jako v Německu může vést k tomu, že se auta budou vyrábět právě spíš tam než ve Španělsku či Česku.
Na frankfurtském autosalonu se tyhle věci neřeší, alespoň ne na veřejnosti. Neuvěřitelných deset tisíc lidí tady připravovalo expozice, čeká se milion návštěvníků, je tady tisíc vystavovatelů, a tak je optimismus skoro povinný. Příštích jedenáct dní se ve Frankfurtu musí jet na plný plyn, na brzdy přijde čas až po autosalonu.