Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky se bojí Klause. V Koreji může podepsat dohodu, která je poškozuje

  1:13aktualizováno  1:13
Evropské automobilky, za něž lobbuje Asociace evropských výrobců automobilů, propadly panice před víkendovým summitem Evropské unie a Jižní Koreje. V Soulu se ho bude jako prezident země předsedající EU účastnit také Václav Klaus. Důvodem je již několik let dojednávaná zásadní dohoda o volném obchodu mezi EU a Jižní Koreou, která podle zástupců evropských automobilek nahrává asijským podnikům.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

A firmy teď mají strach z toho, že by český prezident, který bude mít na dosah pera tak zásadní smlouvu, nemusel odolat vábení "vejít do dějin" a dohodu by podepsal.

"Máme obavy, že Klaus z nějakých politických důvodů, například aby se ukázalo, že Česko při svém předsednictví dotáhlo do finále důležitou smlouvu, podepíše," říká Ivan Hodač, generální sekretář Asociace evropských výrobců automobilů, která zastupuje největší automobilky včetně BMW, Fiatu, Fordu, Volkswagenu či PSA Peugeot Citroënu. Ty dohromady zaměstnávají 2,3 milionu lidí.

Podle informací MF DNES se však výrobci obávají zbytečně. Vyjádření prezidenta Klause se včera sice získat nepodařilo, ale podle jeho mluvčího Radima Ochvata tato konkrétní smlouva podepsána v Soulu nebude.

Potvrzuje to také mluvčí českého zastoupení při EU Jan Slíva. "Dohoda v Soulu neměla být podepsána, ale parafována. Ale nedojde ani k tomu, protože není zcela dokončena. Chtěli bychom, aby tam došlo k silnému politickému signálu, že jednání budou uzavřena ještě za našeho předsednictví," uvedl Slíva. Podle něj by pak k faktickému podpisu došlo během švédského předsednictví.

Smlouva ruší například vzájemná dovozní a vývozní cla, což by v současné podobě podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy mohlo vyhovovat například českému strojírenství, chemickému průmyslu a některým službám. "Ale ještě chceme její vylepšení i pro automobilky," slibuje Tlapa.

Co vlastně automobilkám vadí? Podle nich by podepsání smlouvy ve stávající podobě podstatně zvýhodnilo korejské výrobce na úkor evropských a prakticky by znamenalo zelenou pro bezcelní dovozy některých součástek také z dalších asijských zemí, jako je například Čína nebo Indie.

Dohoda sice počítá s padnutím cel na obou stranách během tří až pěti let, ale bez toho, aby se jihokorejská strana vzdala dalších netarifních dovozních bariér (například neuznávání evropských automobilových homologací, což vývoz na tamní trh prodražuje). A navíc oslabuje takzvanou podmínku původu.

Podle ní musí dosud výrobky dovážené z Jižní Koreje obsahovat alespoň 60 procent dílů vyrobených v této zemi. Nově by k deklaraci "Made in South Korea" mělo stačit jen 40 procent, ostatní díly by mohly být vyrobeny jinde. Je pochopitelné, že by to bylo nejspíše v jiných asijských zemích, kde je pracovní síla ještě levnější.

A za takto dovezené díly do svých aut by navíc jihokorejští výrobci nemuseli platit doma clo, pokud by je exportovali dále do Evropy, což by jejich výrobky ještě zlevňovalo.

"Rádio vyrobené v Číně, které bude namontováno v jihokorejském autě, se tak do Evropy dostane prakticky bez cla," říká Ivan Hodač z evropské asociace výrobců automobilů.

Podle organizace by tak dohoda dala jihokorejským výrobcům výhodu zhruba jedné miliardy eur ročně, kterou by oproti dnešku ušetřili.

To by mohlo vyhovovat zákazníkům, pokud by jihokorejští výrobci chtěli tyto úspory promítnout do zlevnění svých dovážených aut. Mezi největší automobilky patří Hyundai Motor nebo Kia Motors. Oslovená automobilka Hyundai se včera na otázku ohledně dohody o volném obchodu a možného zlevnění nevyjádřila.

"Současný text dohody je pro evropský automobilový průmysl jednoznačně nevýhodný. I kvůli významu autoprůmyslu pro tuzemskou ekonomiku věříme, že české předsednictví EU dá přednost jejímu dopracování," říká ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Radek Špicar. Dohoda je pro evropské automobilky citlivá hlavně kvůli vzájemnému nepoměru dovozu a vývozu aut. Zatímco z Jižní Koreje proudí ročně zhruba 700 tisíc aut do EU, obráceně je to jen třicet tisíc vozů. Ročně se přitom v Jižní Koreji prodá milion nových aut.

Prezident Klaus včera hostil v Praze summit EU – Čína a před Soulem se zastaví ještě v ruském Chabarovsku, kde bude předsedat evropsko-ruskému summitu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Protiunijní Sněmovna ekonomice nepřidá. Pozor na daňové kolotoče

Devět politických stran ve Sněmovně je sám o sobě prvek nestability a nečitelnosti, což nikdy není dobré pro ekonomiku. Volby krátkodobě s českou ekonomikou...  celý článek

Ilustrační snímek
Ministerstvo chystá překotné změny v ČSSZ. Jde o stamilionové IT zakázky

V České správě sociálního zabezpečení se chystají personální škatulata. Vznikne nová mocná sekce, která zkombinuje IT a veřejné zakázky. Dosavadní ředitelé...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.