Umíme vybírat mýto levněji, chlubil se Kapsch. Stát chce slevu už teď

  14:31aktualizováno  14:31
Náklady na provoz mýta mohou klesnout z nynějších 1,5 miliardy korun ročně na necelou miliardu, uvedl před týdnem správce mýta Kapsch. Firma tím chtěla ukázat, že umí poplatky od kamionů vybírat levněji, než jsou ceny, které může stát získat v právě probíhající veřejné soutěži. Ministerstvo dopravy chce však slevu už dnes, ne až v roce 2020.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Podíl nákladů vůči výnosům je podle Kapsche možné při zachování stávajícího mýtného systému i po roce 2019, kdy správci končí stávající kontrakt, snížit ze současných zhruba 15 procent na 8,6 procenta. „Velmi to oceňuji a dnes jsem vyzval pana Feixe, ředitele pobočky Kapsch, která v Česku provozuje mýto, abychom v zájmu prospěchu občanů zahájili jednání, jak dosáhnout oněch 8,6 procenta dnes,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Stávající správce možné zlevnění zdůvodňoval například snížením počtu obchodních míst, které poskytují pro mýtný systém servis a kde mohou šoféři pořídit například takzvané palubní jednotky, které komunikují s mýtnými branami. Podle Ťoka ale téma počtu těchto prodejních míst ministerstvo s Kapschem projednávalo v roce 2016, kdy stát s firmou domlouval prodloužení stávajícího kontraktu. Tehdy podle Ťoka správce systému uváděl, že jejich omezením náklady na provoz významně neklesnou.

Kapsch bude spravovat mýtný systém ještě rok a půl, poté bude mít správu poplatků od kamionů a autobusů na starosti vítěz probíhajícího tendru. Za tuto zbývající dobu je tak možné na poplatcích za správu systému ušetřit zhruba 750 milionů korun, které by mohly být využity například na opravy silnic nižších tříd.

Podle prvních reakcích společnosti se ale zdá, že žádné rychlé jednání o slevě se neuskuteční. „Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit,“ uvedla v tiskové zprávě společnost. Nabídka na snížení ceny podle ní platila až po roce 2019, kdy současný kontrakt vyprší.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz