Umíme vybírat mýto levněji, chlubil se Kapsch. Stát chce slevu už teď

  14:31aktualizováno  14:31
Náklady na provoz mýta mohou klesnout z nynějších 1,5 miliardy korun ročně na necelou miliardu, uvedl před týdnem správce mýta Kapsch. Firma tím chtěla ukázat, že umí poplatky od kamionů vybírat levněji, než jsou ceny, které může stát získat v právě probíhající veřejné soutěži. Ministerstvo dopravy chce však slevu už dnes, ne až v roce 2020.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Podíl nákladů vůči výnosům je podle Kapsche možné při zachování stávajícího mýtného systému i po roce 2019, kdy správci končí stávající kontrakt, snížit ze současných zhruba 15 procent na 8,6 procenta. „Velmi to oceňuji a dnes jsem vyzval pana Feixe, ředitele pobočky Kapsch, která v Česku provozuje mýto, abychom v zájmu prospěchu občanů zahájili jednání, jak dosáhnout oněch 8,6 procenta dnes,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Stávající správce možné zlevnění zdůvodňoval například snížením počtu obchodních míst, které poskytují pro mýtný systém servis a kde mohou šoféři pořídit například takzvané palubní jednotky, které komunikují s mýtnými branami. Podle Ťoka ale téma počtu těchto prodejních míst ministerstvo s Kapschem projednávalo v roce 2016, kdy stát s firmou domlouval prodloužení stávajícího kontraktu. Tehdy podle Ťoka správce systému uváděl, že jejich omezením náklady na provoz významně neklesnou.

Kapsch bude spravovat mýtný systém ještě rok a půl, poté bude mít správu poplatků od kamionů a autobusů na starosti vítěz probíhajícího tendru. Za tuto zbývající dobu je tak možné na poplatcích za správu systému ušetřit zhruba 750 milionů korun, které by mohly být využity například na opravy silnic nižších tříd.

Podle prvních reakcích společnosti se ale zdá, že žádné rychlé jednání o slevě se neuskuteční. „Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit,“ uvedla v tiskové zprávě společnost. Nabídka na snížení ceny podle ní platila až po roce 2019, kdy současný kontrakt vyprší.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

Najdete na iDNES.cz