Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky nestíhají vyrábět, na některá SUV se čeká přes půl roku

  1:00aktualizováno  1:00
Na některé nové vozy jsou nyní překvapivě dlouhé čekací lhůty. Nejdéle se čeká na SUV. České i evropské ekonomice se daří, lidé chtějí nakupovat a ­výrobci aut nestačí vyrábět. Namísto obvyklých dvou nebo tří měsíců, které jsou pro zadání vozu do výroby běžné, si u některých modelů počkáte i dlouho přes půl roku.

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě Kvasiny (26.7.2017). | foto: Archiv Škoda Auto

Podle zjištění MF DNES je rekordmanem model Seat Ateca, vyráběný ve východočeských Kvasinách. „Někteří naši zákazníci na něj čekají už od podzimu 2016,“ shodují se dealeři automobilky Seat.

„Řešením je předobjednávka vozu Škoda Karoq, který bude hodně technicky podobný a po rozjezdu výroby se na něj bude čekat přibližně stejně dlouho jako na atecu,“ doporučují. Škodu Karoq, kterou zatím nikdo naživo neviděl a do výroby přijde až v říjnu, si proto v Česku dopředu objednalo už 1 500 zákazníků.

Dlouhé čekací doby, někdy až půl roku, se týkají i dalších modelů SUV z koncernu VW, hlavně Volswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Přibližně pět měsíců si počkáte i na novou Škodu Octavia s žádaným benzinovým motorem 1,4 TSI, jehož výroba nestíhá pokrýt aktuální poptávku.

Na Suzuki se čeká až 9 měsíců

Dalším nečekaným rekordmanem je letos značka Suzuki, která zařadila do nabídky hned dva vydařené modely kategorie SUV. Na model Suzuki Vitara se čeká přibližně 6 měsíců, na model S-Cross dokonce až devět měsíců. Oba modely se přitom vyrábějí v nedalekém Maďarsku. Je ale o ně celosvětově vysoký zájem a továrna nestíhá pokrýt poptávku.

Škodu zaskočil velký zájem o kodiaqy, z pásů sjíždějí vozy bez sedaček

Řešením může být nákup některého ze skladových vozů, v takovém případě si však zákazník nemůže vůz nakonfigurovat podle vlastních požadavků a musí vzít za vděk již kompletně sestaveným vozem s pevně danou výbavou. To platí i pro automobilku Dacia, která si získává celoevropskou oblibu. Zatímco čekací doba na dříve nedostatkový SUV model Duster se už zkrátila na tři měsíce, na model Dacia Logan MCV, vyráběný v Maroku, tuzemští prodejci berou objednávky až na leden 2018.

Duster ovšem stále patří k vlajkovým lodím rumunské automobilky s francouzským vedením. A na českém trhu se mu díky příznivým cenám nebývale daří. Podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala Dacia za prvních sedm měsíců letošního roku 9 080 vozů, což ji řadí na páté místo v pořadí nejúspěšnějších značek. Ke čtvrté příčce, kterou drží Ford, chybí Rumunům zhruba 700 prodaných kusů.

Hyundai dodává některé vozy už do měsíce

Všechny automobilky prodaly dohromady 164 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 8,3 procenta. Prvenství si tradičně drží Škoda Auto s 50 598 prodanými vozy a tržním podílem ve výši 30,83 procenta. Následuje Volkswagen s 17 008 a Hyundai, které prodalo 12 510 vozů a chlubí se velmi krátkými dodacími lhůtami, někdy pouhý jeden měsíc od objednání. Tato trojice výrobců společně ovládá necelých 50 procent českého trhu s nově registrovanými vozy.

Zástupci Dacie však budou mnohem raději ukazovat jen červencové statistiky, kdy se jim s 1 508 vozy podařilo Ford překonat a téměř dotáhnout na bronzové Hyundai. Pozici jedničky ubránila mladoboleslavská Škoda s 5 366 vozy, ale její tržní podíl poklesl na 27,31 procenta.

V oblíbenosti SUV Česko zatím stále nedohnalo západ kontinentu. Vozy, kterým v Česku dominují Škody Yety a Kodiaq, si za sedm měsíců získaly podíl 19,46 procenta. Ale dotahují se na kategorii malých vozů (jedničkou je Škoda Fabia) s ­19,75% podílem. U Čechů však pořád nejvíc bodují modely nižší střední třídy, kam se řadí 20,77 procenta nově registrovaných aut a­ kde v prodejích vládne další Škoda - tentokrát Rapid.

Úprk od nafty

Červencové statistiky také potvrdily, že ústup dieselových motorů pokračuje. Zatímco loni v červenci tankovalo 56,9 procenta vozů natural a 40,43 procenta naftu, letos benzin posílil svůj podíl na 57,9 procenta, zatímco diesel s podílem 37,9 procenta ztratil 2,5 procentního bodu.

Ze statistik je zřejmé, že ne všichni, kdo se vyhnuli dieselovému motoru, nasedli do auta s benzinovým agregátem. Stoupl zájem o alternativní pohony -stlačený zemní plyn (CNG) a také hybridní pohony dosáhly každý téměř na jednoprocentní podíl.

Naopak se téměř vůbec nezměnil podíl zájemců o nová auta. Firemní zákazníci pořád zajišťují autosalonům zhruba 75 procent všech nákupů, zatímco jako rodinný vůz zůstává nejčastější volbou ojetina.

V Kvasinách jsme si vyzkoušeli výrobu aut na vlastní kůži:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Šmejdi měli blízko k Berdychovu gangu. Podle detektiva je řídí mafie

Exmanželka elitního detektiva a člena Berdychova gangu Petra Koňaříková řídila firmy, které pořádaly předváděcí akce. Nakonec ale skončila ve vězení za...  celý článek

Ilustrační snímek
Ministerstvo chystá překotné změny v ČSSZ. Jde o stamilionové IT zakázky

V České správě sociálního zabezpečení se chystají personální škatulata. Vznikne nová mocná sekce, která zkombinuje IT a veřejné zakázky. Dosavadní ředitelé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Protiunijní Sněmovna ekonomice nepřidá. Pozor na daňové kolotoče

Devět politických stran ve Sněmovně je sám o sobě prvek nestability a nečitelnosti, což nikdy není dobré pro ekonomiku. Volby krátkodobě s českou ekonomikou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.