Dva týdny na přelomu července a srpna se Mladá Boleslav pravidelně vylidní. Škoda Auto má celozávodní dovolenou a většina obyvatel, kteří pracují právě v automobilce, mizí pryč.
Městem duchů bude Mladá Boleslav častěji: například poslední říjnový týden, kdy Škoda nečekaně také zastaví výrobu. Nedobrovolně doma zůstanou i desítky tisíc lidí u dalších dodavatelů po celé republice, kteří nebudou mít pro koho vyrábět.
Bezstarostná jízda českého automobilového průmyslu se zadrhla. České automobilky a jejich dodavatelé, kteří jen přímo zaměstnávají kolem sto dvaceti tisíc lidí a další stovky tisíc lidí nepřímo, naplno pociťují, co se stane, když se nová auta přestanou dobře prodávat.
"Od poloviny osmdesátých let takový propad prodejů aut nepamatujeme," říká generální tajemník Asociace evropských výrobců aut Ivan Hodač, který čeká na příští rok pád evropských trhů o deset procent. Podle Hodače to může u řady značek vést až k existenčním potížím.
"Letošek je opravdu tvrdý. Kromě malých aut padají prodeje všech typů vozů. Předpověď na příští rok je pesimistická," řekl na pařížském autosalonu MF DNES prezident Hyundai Motor Europe Kun-Hee Ahn.
Podobných pesimistických vyjádření je na probíhajícím pařížském autosalonu slyšet hodně. Stačí zajít k téměř libovolné automobilce a zeptat se jich, jaký čekají příští rok.
Pro obyvatele České republiky je zpráva o problémech automobilek obzvláště nepříznivá. Hůře ji mohou vnímat už jen Slováci, kteří vyrábějí na hlavu nejvíc aut v Evropě. Česko se za posledních deset let stalo automobilovou velmocí, jak ve výrobě samotných aut, tak dílů.
Velmocí jsou auta i podílem na hrubém domácím produktu: žádný jiný průmysl v Česku nezaměstnává tolik lidí. Krize tak může mít na českou ekonomiku podstatně větší dopady než na jiné země. Auta se podílejí na hrubém domácím produktu více než pětinou. Jinak řečeno, každá pátá koruna, která se protočí českou ekonomikou, je navázána na auta. Za deset let podíl aut narostl na dvojnásobek.
I když mladoboleslavská Škoda Auto i kolínská TPCA stále rostou a navíc začne za necelý měsíc výroba v závodě Hyundai v Nošovicích, evropskou prodejní krizi český autoprůmysl už začíná cítit. Hlavní odbytiště tuzemské výroby jsou totiž po celé Evropě.
Automobilky strádají | |||
Jak klesá prodej aut v západní Evropě | |||
2007 | 2008 | % | |
Červen | 1,4 | 1,3 | - 8,2 |
Červenec | 1,3 | 1,2 | -7,2 |
Srpen | 0,9 | 0,7 | -16,5 |
I-VIII | 10,0 | 9,6 | -4,4 |
Pozn.: Prodeje v milionech vozů zaokrouhleny, procento přesné |
Kapitáni českého autoprůmyslu se shodují ve dvou věcech: problémy dorazily v plné míře i do Česka a nikdo neví, jak dlouho potrvají. Přesto věří, že obor krizi přežije bez větší úhony.
Ještě začátek letošního roku, kdy se americký trh s auty potácel v obrovských potížích a automobilky chrlily jednu zprávu o propouštění za druhou, vypadal přitom pro zdejší "autoland" dobře. Škodě Auto rostla výroba ještě dvojciferně, přes potíže s korunou rostly tržby i dodavatelům. Na jaře přišly první varovné hlasy, kdy začala klesat poptávka na Západě, teď už všichni mluví o poklesu.
Pokles růstu autoprůmyslu přitom rychle pociťují i další obory. Například dopravní firmy mají méně práce. Některé regiony jsou přitom na autech do značné míry závislé. Platí to zejména o okolí Mladé Boleslavi, kde auta živí celé rodiny a nepřímo celý kraj.
Prodejní krize přišla do Evropy z USA. Některé evropské země jsou teď pro automobilky noční můrou. Například ve Španělsku klesl odbyt nových aut během září o třetinu. A "nákaza" se šíří celou Evropou. Nevyhne se zřejmě ani českému trhu.
Za vším automobilky hledají finanční krizi. Auto je pro lidi po bydlení druhou největší životní investicí. "Auta jsou dnes dělaná tak, že když si ho necháte osm deset let, tak vám ještě bez problémů vydrží a nemusíte kupovat nové. Kvalitnější automobily jsou pro automobilky dvousečnou zbraní," míní šéf Asociace evropských výrobců aut Hodač.
Ročně se ve světě vyrobí kolem padesáti milionů aut a Evropa je s podílem 32 procent největším výrobcem na světě. Ani Česko nehraje v autoprůmyslu malou roli – letos počet vyrobených aut zřejmě přesáhne milionovou hranici.
Automobilky kvůli problémům v Evropě přesouvají svůj zájem dál na východ, i východní trhy však začínají podle posledních signálů slábnout. A k tomu se z východu do Evropy tlačí i čínské a indické značky.
Vyhlídky automobilek nejméně na příští rok nejsou růžové, většina jich počítá s poklesem produkce. Studie společnosti PriceWaterhouse Coopers odhaduje, že do roku 2015 se sníží kapacita evropských automobilek téměř o půl milionu. Studie ale nepředpokládá zavírání montážních závodů. Někteří manažeři přesto zůstávají optimisty.
"Jsem přesvědčen, že v příštím roce budeme dohánět to, co v tomto roce nebude uděláno," tvrdí šéf Witte Nejdek Josef Jeništa. Až dosud mělo Česko z aut zatím výhody. Teď uvidí i nevýhody orientace průmyslu na auta.
Příkladem může být Belgie, kdysi největší producent aut na hlavu. Z ní už některé automobilky odešly nebo výrobu snižují. "To se může stát i v Česku. Ale potrvá to. Hyundai začíná, Kolín jede chvíli a Škodovka má velmi dobrou pozici," tvrdí Hodač.