Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pro český autoprůmysl nevěstí změna v Opelu nic dobrého, míní lidé z branže

  5:00aktualizováno  5:00
V Česku se jen těžko hledá dodavatel automobilového průmyslu, který by se nepodílel na některém z modelů vozů Opel. Automobilka patřící pod General Motors nakupuje od tuzemských firem díly tradičně i díky geografické blízkosti k závodům Opelu v Německu či Polsku. To se však přechodem pod francouzský PSA může změnit.

Ilustrační foto | foto: Petr Holeček, Metro.cz

PSA Peugeot Citroen totiž preferuje spíše francouzské dodavatele, obávají se manažeři v autoprůmyslu.

„Není to pro nás úplně nejlepší zpráva, spíše lehce negativní. S Francouzi je to mnohem těžší. S Opelem se spolupracovalo poměrně slušně,“ říká Pavel Juříček, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a šéf společnosti Brano Group. Opel se na tržbách jeho skupiny podílí zhruba osmi procenty.

Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

Podobně situaci vidí Oldřich Svoboda, který stál dvacet let v čele tuzemského výrobce světel Hella a později založil vlastní firmu na výrobu dílů pro automobilky Montix. „Francouzi pro nás nejsou dobrým obchodním partnerem. Není to zaujatost, ale zkušenost. Francouzi dodržují smlouvy, jen pokud jsou pro ně výhodné, jinak je okamžitě ruší,“ říká Svoboda.

Vzpomíná přitom na dobu, kdy se v Česku budovala automobilka TPCA v Kolíně, společný podnik PSA Peugeot Citroen a Toyoty. Hella se snažila do závodu dostat jako dodavatel, ale neúspěšně. „Nákup měli na starosti Francouzi a ti nehorázným způsobem prosazovali své dodavatele,“ dodal Svoboda.

Francouzi mají raději tamní dodavatele

„Vždy upřednostňují raději francouzské dodavatele, z toho plyne i riziko pro české dodavatele v Opelu,“ potvrzuje Juříček. Brano pro General Motors dodává rovněž v USA nebo v Číně.

Čeští výrobci komponentů závisí hlavně na značkách koncernu Volkswagen, ale Opel nebo PSA jim pomáhají vykrývat případné výkyvy v odbytu u hlavních zákazníků. I proto čekají, jakým směrem se bude Opel ubírat.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu.

Německá automobilka měla v Česku kdysi výsadní postavení. Několik let byl Opel nejprodávanější dováženou značkou, zejména v devadesátých letech. Jako první narušil monopol Škody Auto a byl nejvíc vidět. Už v lednu 1991 začal v tuzemsku budovat první autosalony, síť měla zpočátku 11 prodejen. Jeho logo nosili na dresech fotbalisté Sparty.

Zastoupení Opelu vedl v 90. letech Andrej Barčák, někdejší ministr zahraničního obchodu. Ve vedení českého Opelu nyní pracuje i jeho syn Andrej.

Opel dokonce v roce 1995 rozpoutal první cenovou válku. Model Corsa v nejnižší výbavě zlevnil na tehdy neuvěřitelných 234 567 korun, když do té doby stála dovážená auta běžně přes 300 tisíc. Krok Opelu následně vedl k velkému zlevnění i u dalších významných hráčů.

Opel svou pozici mezi nejprodávanějšími značkami v tuzemsku poté ztratil, teprve v posledních letech se vrátil aspoň do první desítky. Loni byl v prodejích osmý těsně před Peugeotem, který ho plánuje koupit.

Značka Opel je v Česku populární i na trhu ojetin. „Opel obsadil v žebříčku značek za rok 2016 osmé místo a tvořil 4,1 procenta z celkově prodaných aut,“ uvádí provozní ředitel AAA Auto International Petr Vaněček. „V Polsku a Maďarsku je pro nás prakticky nejdůležitější značkou z hlediska prodejů, pravidelně soupeří s vozy VW. Klíčovým modelem je tam stejně jako v Česku Opel Astra,“ dodává Vaněček.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Ministr vnitra odvolal šéfa České pošty Elkána, chybí mu prý vize

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

Ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar odvolal ke konci února generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Poště...

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Najdete na iDNES.cz