Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko chrlí milion aut ročně, Češi však jezdí s 14 let starými ojetinami

  13:18aktualizováno  13:18
Přestože Česko patří mezi nejvýznamnější evropské výrobce aut, vozidlový park Čechů neustále stárne. Ke konci loňského roku se věk průměrného tuzemského auta podle statistik Svazu dovozců automobilů vozidel v Česku zvýšilo na 14,62 roku. Zvýšil se rovněž počet registrovaných aut na 5,6 milionu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Proti roku 2010 se počet vozidel registrovaných v Česku zvýšil o zhruba milion kusů. Češi si ale pořizují stále starší vozy, ve srovnání s koncem roku 2016 se stáří průměrného registrovaného vozu zvýšilo o 0,14 roku.

Důvodem stárnutí Českého vozidlového parku je podle svazu dovozců skutečnost, že prodejci do země dovážejí stále starší ojetiny. Zároveň pro obnovu vozidlového parku neexistuje žádná veřejná podpora. O zavedení takzvaného šrotovného, tedy finanční náhrady za odstavení starého vozidla při nákupu nového auta se naposledy hovořilo v roce 2009. Tehdy se zavedením této pobídky zabývala vláda, nakonec ale od tohoto nápadu ustoupila.

Přečtěte si

Příspěvek za vyřazování starých aut se na program vlády dostal opět v roce 2016. Tehdy ale šlo pouze o program podporující nákup nových vozů na alternativní pohon a nákupu vozů na klasická paliva se netýkal. Zároveň vláda určila povinné podíly vozidel na alternativní paliva, které musí státní instituce pro svoji potřebu nakupovat.

Zatímco auta používaná na českých silnicích neustále stárnou, tuzemští výrobci ohlásili za loňský rok rekordní výrobu. Trojice českých automobilek v loňském roce vyrobila na 1,4 milionu nových osobních aut, čímž překonala statistická čísla z roku 2016 o 70.000 vozidel.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

Sama řídí. Ale kdo za ně platí? Autonomní vozidla budou pro pojišťovny výzvou

Ford testuje reakce okolí na auto bez řidiče.

Příchod samořiditelných aut s sebou nepřináší jen etické otázky, zda má systém raději riskovat život posádky, nebo...

Prodej Student Agency je stále ve hře. Jančura bude investovat do vlaků

Radim Jančura

Podnikatel Radim Jančura nevylučuje, že svůj letenkový a zájezdový byznys skutečně prodá. Uvedl to v rozhovoru pro...

Řidiči v Česku poprvé od března natankují benzin i naftu levněji

Ilustrační snímek

V cenách benzinu a nafty nastal podle očekávání poprvé od března zlom. Pumpaři v minulém týdnu nepatrně zlevnili....

Najdete na iDNES.cz