Česko chrlí milion aut ročně, Češi však jezdí s 14 let starými ojetinami

  13:18aktualizováno  13:18
Přestože Česko patří mezi nejvýznamnější evropské výrobce aut, vozidlový park Čechů neustále stárne. Ke konci loňského roku se věk průměrného tuzemského auta podle statistik Svazu dovozců automobilů vozidel v Česku zvýšilo na 14,62 roku. Zvýšil se rovněž počet registrovaných aut na 5,6 milionu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Proti roku 2010 se počet vozidel registrovaných v Česku zvýšil o zhruba milion kusů. Češi si ale pořizují stále starší vozy, ve srovnání s koncem roku 2016 se stáří průměrného registrovaného vozu zvýšilo o 0,14 roku.

Důvodem stárnutí Českého vozidlového parku je podle svazu dovozců skutečnost, že prodejci do země dovážejí stále starší ojetiny. Zároveň pro obnovu vozidlového parku neexistuje žádná veřejná podpora. O zavedení takzvaného šrotovného, tedy finanční náhrady za odstavení starého vozidla při nákupu nového auta se naposledy hovořilo v roce 2009. Tehdy se zavedením této pobídky zabývala vláda, nakonec ale od tohoto nápadu ustoupila.

Přečtěte si

Příspěvek za vyřazování starých aut se na program vlády dostal opět v roce 2016. Tehdy ale šlo pouze o program podporující nákup nových vozů na alternativní pohon a nákupu vozů na klasická paliva se netýkal. Zároveň vláda určila povinné podíly vozidel na alternativní paliva, které musí státní instituce pro svoji potřebu nakupovat.

Zatímco auta používaná na českých silnicích neustále stárnou, tuzemští výrobci ohlásili za loňský rok rekordní výrobu. Trojice českých automobilek v loňském roce vyrobila na 1,4 milionu nových osobních aut, čímž překonala statistická čísla z roku 2016 o 70.000 vozidel.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...



Najdete na iDNES.cz