Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

  14:00aktualizováno  14:00
Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu to může být jen jedno z tisíce. A pokud půjde o samořiditelný vůz, bude za něj zřejmě ručit výrobce, nikoli řidič.

Samořiditelné Audi A7 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Stále více motoristů spoléhá na systémy automatického parkování či adaptivní tempomat. Někdy však selžou a pak nastává otázka, kdo zaplatí škodu. 

„Už jsme se setkali se škodou, která byla způsobena námi pojištěným vozidlem bez aktivní účasti řidiče. Stalo se tak během automatického parkování, které měla celé na starost technika,“ uvedl pro MF DNES mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Pojišťovna se zachovala stejně, jako by řídil řidič, a škodu uhradila z jeho povinného ručení. 

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Pojišťovně Kooperativa zase řidič tvrdil, že havaroval v důsledku selhání asistentu pro řízení jízdy v jízdních pruzích. Jeho vozidlo prý nerozpoznalo zúžení jízdního pruhu v důsledku práce na silnici. 

Od vozidel s prvky autonomního řízení, která se coby testovací auta začínají objevovat i na českých silnicích, si tuzemské pojišťovny nicméně slibují hlavně výrazné snížení počtu nehod. „Pokud budou auta řídit počítače propojené senzory, škody mohou poklesnout o více než 90 procent,“ tvrdí Bálek.

Budoucnost? Jedno nabourané auto z tisíce

Počítače podle něj budou mnohem pozornější než živý řidič. „Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedno z tisíce i méně. To se zásadně odrazí na cenotvorbě pojišťoven,“ dodává mluvčí Allianz. 

Nejčastější „chytré“ systémy v autech

Adaptivní tempomat, který radarem sleduje překážky a dokáže zabrzdit místo řidiče. 

Asistent hlídající vybočení z jízdního pruhu, který ovládá směr jízdy. 

Asistent hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek, který upozorňuje, pokud v okolních pruzích jedou jiná auta. 

Asistent, který upozorňuje řidiče na dopravní značky, kolem nichž vůz projíždí. 

Parkovací asistent, který sám zaparkuje mezi ostatní auta. 

Podobné úvahy potvrzuje i Česká pojišťovna. „Pojišťovny budou schopny daleko větší personalizace nabídky i maximálně individualizovaných cen,“ dodává mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pokud podle ní takový vůz způsobí nehodu, pravděpodobně nepůjde o chybu řidiče, ale o technický nedostatek vozidla. 

I toto riziko je potřeba pokrýt nějakou formou pojištění. „Nebude to však pravděpodobně pojištění zaměřené na konkrétního řidiče, ale bude se týkat spíše výrobce,“ doplňuje Buriánková. 

Aby byl efekt větší bezpečnosti prokazatelný, musí se počet autonomně řízených vozidel dostat na úroveň, kdy budou schopna mezi sebou efektivně komunikovat. „Jakmile budou na silnicích stále potkávat ‚hloupá‘ auta, bude jejich přínos pro bezpečnost diskutabilní,“ uvedl mluvčí Generali pojišťovny Jan Marek. 

Inspirace v cizině

„Pokud se podíváme na celosvětový trend, pojišťovnám roste konkurence v automobilkách,“ soudí Milan Fric, advokát PwC Legal a člen expertní skupiny ministerstva dopravy pro plně autonomní vozidla. Například Tesla nabízí pojištění na míru přímo pro své vozy. V budoucnu dokonce plánuje zahrnout pojištění do nákupní ceny auta. 

Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

„Legislativa zatím pojištění autonomních automobilů nijak neupravuje, bude nutné ji kompletně vytvořit,“ upozorňuje mluvčí České pojišťovny. „Aktivní přístup zvolili například v USA, kde již autonomní mobilita v praxi funguje, ale také v Německu, Norsku nebo Finsku. Naši zákonodárci se tam mohou inspirovat již přijatou legislativou,“ dodává Fric. 

Otázka kolizí způsobených autonomním vozidlem by se podle něj v současné době řešila podle odpovědnosti za škodu dle občanského zákoníku.

VIDEO: Bude takto vypadat v budoucnu většina jízd autem?

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...



Najdete na iDNES.cz