Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

  14:00aktualizováno  14:00
Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu to může být jen jedno z tisíce. A pokud půjde o samořiditelný vůz, bude za něj zřejmě ručit výrobce, nikoli řidič.

Samořiditelné Audi A7 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Stále více motoristů spoléhá na systémy automatického parkování či adaptivní tempomat. Někdy však selžou a pak nastává otázka, kdo zaplatí škodu. 

„Už jsme se setkali se škodou, která byla způsobena námi pojištěným vozidlem bez aktivní účasti řidiče. Stalo se tak během automatického parkování, které měla celé na starost technika,“ uvedl pro MF DNES mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Pojišťovna se zachovala stejně, jako by řídil řidič, a škodu uhradila z jeho povinného ručení. 

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Pojišťovně Kooperativa zase řidič tvrdil, že havaroval v důsledku selhání asistentu pro řízení jízdy v jízdních pruzích. Jeho vozidlo prý nerozpoznalo zúžení jízdního pruhu v důsledku práce na silnici. 

Od vozidel s prvky autonomního řízení, která se coby testovací auta začínají objevovat i na českých silnicích, si tuzemské pojišťovny nicméně slibují hlavně výrazné snížení počtu nehod. „Pokud budou auta řídit počítače propojené senzory, škody mohou poklesnout o více než 90 procent,“ tvrdí Bálek.

Budoucnost? Jedno nabourané auto z tisíce

Počítače podle něj budou mnohem pozornější než živý řidič. „Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedno z tisíce i méně. To se zásadně odrazí na cenotvorbě pojišťoven,“ dodává mluvčí Allianz. 

Nejčastější „chytré“ systémy v autech

Adaptivní tempomat, který radarem sleduje překážky a dokáže zabrzdit místo řidiče. 

Asistent hlídající vybočení z jízdního pruhu, který ovládá směr jízdy. 

Asistent hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek, který upozorňuje, pokud v okolních pruzích jedou jiná auta. 

Asistent, který upozorňuje řidiče na dopravní značky, kolem nichž vůz projíždí. 

Parkovací asistent, který sám zaparkuje mezi ostatní auta. 

Podobné úvahy potvrzuje i Česká pojišťovna. „Pojišťovny budou schopny daleko větší personalizace nabídky i maximálně individualizovaných cen,“ dodává mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pokud podle ní takový vůz způsobí nehodu, pravděpodobně nepůjde o chybu řidiče, ale o technický nedostatek vozidla. 

I toto riziko je potřeba pokrýt nějakou formou pojištění. „Nebude to však pravděpodobně pojištění zaměřené na konkrétního řidiče, ale bude se týkat spíše výrobce,“ doplňuje Buriánková. 

Aby byl efekt větší bezpečnosti prokazatelný, musí se počet autonomně řízených vozidel dostat na úroveň, kdy budou schopna mezi sebou efektivně komunikovat. „Jakmile budou na silnicích stále potkávat ‚hloupá‘ auta, bude jejich přínos pro bezpečnost diskutabilní,“ uvedl mluvčí Generali pojišťovny Jan Marek. 

Inspirace v cizině

„Pokud se podíváme na celosvětový trend, pojišťovnám roste konkurence v automobilkách,“ soudí Milan Fric, advokát PwC Legal a člen expertní skupiny ministerstva dopravy pro plně autonomní vozidla. Například Tesla nabízí pojištění na míru přímo pro své vozy. V budoucnu dokonce plánuje zahrnout pojištění do nákupní ceny auta. 

Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

„Legislativa zatím pojištění autonomních automobilů nijak neupravuje, bude nutné ji kompletně vytvořit,“ upozorňuje mluvčí České pojišťovny. „Aktivní přístup zvolili například v USA, kde již autonomní mobilita v praxi funguje, ale také v Německu, Norsku nebo Finsku. Naši zákonodárci se tam mohou inspirovat již přijatou legislativou,“ dodává Fric. 

Otázka kolizí způsobených autonomním vozidlem by se podle něj v současné době řešila podle odpovědnosti za škodu dle občanského zákoníku.

VIDEO: Bude takto vypadat v budoucnu většina jízd autem?

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Aerolinky v USA zdražují s cenou ropy, Čeští dopravci viní hlavní sezónu

Letadla aerolinek Delta Air Lines čekají na letiši Ronalda Reagana ve...

O dražších letenkách kvůli rostoucí ceně ropy se v Česku zatím spíše spekuluje, v Americe této skutečnosti už čelí...

Najdete na iDNES.cz