Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sama řídí. Ale kdo za ně platí? Autonomní vozidla budou pro pojišťovny výzvou

  1:00aktualizováno  1:00
Příchod samořiditelných aut s sebou nepřináší jen etické otázky, zda má systém raději riskovat život posádky, nebo kolemjdoucích. Změní se celá řada odvětví, která s autoprůmyslem souvisí. Výrazné změny čeká například pojišťovnictví.

Ford testuje reakce okolí na auto bez řidiče. | foto: Ford

Pojištění vozidel nyní představuje v oblasti neživotního pojištění dominantní segment. Povinné ručení má bezmála osm milionů vozidel a motorek různých druhů, celkem jde o trh za 21 miliard korun ročně. Komerční havarijní pojištění má pak každé čtvrté vozidlo. S nástupem autonomních vozidel se ale toto výjimečné postavení vytratí. 

„To je realita, se kterou se budou muset pojišťovny smířit,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek. Vzniknou ale jiné příležitosti související právě s rozvojem technologií, pojišťovnám se tak otevře byznys v podobě pojišťování rizik souvisejících s kybernetickou bezpečností.

Pokud zůstaneme u automobilismu, bude hrát počítač stále větší úlohu při řízení vozidla, až nakonec člověka plně nahradí. Změní se proto i příčiny dopravních nehod. Na místo například nevěnování se pozornosti při řízení, které je příčinou téměř pětiny všech dopravních nehod v Česku, bude hlavním viníkem havárií například chyba v aktualizaci softwaru či technická závada. Vyloučit nepůjde ani riziko hackerských útoků.

„Takovéto události, jako jsou systematické hackerské útoky, by byly sice velice řídké, ale přinášely by škody ohromného rozsahu,“ doplnil hlavní analytik ČAP Petr Jedlička. Autonomní vozidla budou stejně napadnutelná jako kterýkoliv jiný počítač. Kvalitu auta tak budou lidé oceňovat spíše podle schopnosti výrobce zabránit zásahům zvenčí než podle maximální rychlosti nebo jízdních vlastností, na které řada spotřebitelů hledí nyní.

Konec povinného ručení?

Ve chvíli, kdy člověk nebude do řízení nijak zasahovat, přestane podle Matouška dávat smysl i dnešní systém povinného ručení. „Rozhodovat o tom, kdo bouračku zavinil, tak bude počítačový technik, který nebude jako nyní hledat pochybení šoféra, ale bude zjišťovat, kde udělala chybu automobilka při programování řídícího systému,“ vysvětluje Matoušek.

Na to se bude muset připravit unijní i národní legislativa. „Je na místě otázka, zdali pojistitelem bude majitel, nebo automobilka,“ doplnil Matoušek. Už dnes totiž někteří výrobci uvádějí, že autonomní vozidla budou nabízet jako službu včetně pojištění. Byznys s pojišťováním vozidel se tím zřejmě soustředí do zemí, ve kterých budou sídlit výrobci autonomních vozidel.

Stále ale jde o problematiku, na jejíž vyřešení je dost času. Asociace ve studii k důsledkům zavádění autonomních vozidel předpokládá tři vývojové scénáře. V nejrychlejším modelu předpokládá, že vozidla bez jakýchkoli elektronických asistentů z českých silnic nevymizí dříve než za deset let. V roce 2037 pak plně autonomní vozidla v provozu převáží nad částečně autonomními, na jejichž jízdu bude stále muset dohlížet živý šofér. Nejpomalejší scénář tento bod zlomu odhaduje s desetiletým zpožděním.

Bude méně škod

Spolu s nárůstem technologií v autech bude podle odhadů asociace klesat množství škod, které budou pojišťovny řešit. Zatímco dnes způsobí za rok havárii v případě vozidel bez jakýchkoli asistentů průměrně čtyři auta ze sta, u vozů vybavených elektronickými parkovacími a dalšími čidly je to jen 2,8 vozidla. U plně autonomních vozů se předpokládá pokles ročního počtu škodních událostí na dvě vozidla z tisíce.

Posun v bezpečnosti je možné vysledovat i do minulosti. Od zavedení pásů, ABS a různých asistenčních systémů dramaticky klesly následky dopravních nehod.

Zatím ale pojišťovny slevy v souvislosti s bezpečnostními asistenty nenabízejí. Pojištění se počítá podle tradičního klíče, kterým je jako základ brán objem motoru a historie předchozích nehod. To vyplývá z logiky, že u člověka, který opakovaně boural, je vyšší riziko havárie i do budoucna. Překážkou pro udílení slev na základě bezpečnosti vozidla je však například i to, že neexistují ověřené informace, jaké systémy jsou v konkrétních modelech aut použity.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Pražské letiště přivírá dveře Uberu. Cestující obtíže nezaznamenají

Pražské letiště nese Havlovo jméno od roku 2012.

Pražské letiště od července zkomplikuje život lidem, kteří si přivydělávají alternativní taxislužbou. Plánuje totiž...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Najdete na iDNES.cz