Dva ze tří Čechů věří, že jsou Google a spol. mocnější než EU

  6:00aktualizováno  6:00
Většina Čechů podporuje novou směrnici o autorských právech a nadnárodní technologické firmy považuje za mocnější, než je Evropská unie. Vyplývá to z výzkumu veřejného mínění ve vybraných zemích včetně České republiky, který zveřejnila iniciativa Europe for Creators.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Téměř polovina (49 %) respondentů z České republiky si podle průzkumu myslí, že americké technologické firmy, jako je Facebook, Google či Amazon, přímo ohrožují správné fungování demokracie. Na západ od nás je podpora tohoto názoru ještě větší – v Německu 66 %, ve Francii 76 %.

Přes 65 procent dotázaných Čechů pak věří, že se tyto firmy férově nedělí o zisky z obsahu třetích stran s lidmi, kteří obsah vytvořili. Primárně se jedná o velká média. Stejné množství respondentů si také myslí, že jsou Google, Facebook, Amazon a jim podobné společnosti mocnější než EU.

Výsledky výzkumu přichází týden před zásadním hlasováním Evropského parlamentu o nové směrnici o autorských právech. Ta, pokud projde, umožní mediálním domům požadovat od společností typu Facebooku či Googlu platby za používání jejich obsahu. Hlasování proběhne 12. září.

Mezi vybrané země, ve kterých výzkum probíhal, patří kromě ČR i Německo, Polsko a Francie. Jde o země, ve kterých se v poslední době o zmíněné směrnici nejvíce diskutovalo.

Směrnice by měla pomoci vydavatelům

Mnoho uživatelů se při čtení zpráv spokojí s tím, že si na internetu přečtou jen prvních pár řádků publikovaného článku, které jim ukáže vyhledávač. Už se ale nepodívají přímo ke zdroji, na webovou stránku tvůrce. Příjmy z inzerce pak inkasuje Google nebo Facebook, kdežto autor textu z něj nemá žádný zisk, byť náklady na jeho tvorbu nesl on.

Které státy se účastnily průzkumu

  • Španělsko

  • Itálie

  • Německo

  • Polsko

  • Česká republika

  • Rumunsko

  • Řecko

  • Francie

Navrhovaná směrnice autorského zákona by vyhledávače a sociální média zavázala k tomu, aby za využívání části obsahu vydavatelům platili. Kolik, o tom by se rozhodlo na základě celoevropského klíče.

Již dříve v některých členských zemích EU proběhly pokusy, jak problematiku vyřešit. Například v Německu zástupce tamních vydavatelů tiskovin (VG Media) usiloval o zpoplatnění odkazů ve vyhledávačích. Když ale Google pohrozil, že nebude na příslušná média odkazovat vůbec, vydavatelé se zalekli a ustoupili od svých požadavků.

Nadnárodní firmy proti směrnici bojují

Vydavatelé se po mnohých neúspěších obrátili na Evropskou unii. Europoslanci po několika měsících přišli s finální verzí směrnice, o které se za týden bude hlasovat.

Průzkum Europe for Creators - září 2018

Průzkum Europe for Creators - září 2018

Obsahuje i požadavek, aby stránky jako YouTube nebo Ulož.to nesly zodpovědnost za zprostředkovaný obsah. Jinými slovy, měly by zodpovídat za videa či hudební skladby, které se na jejich serverech nacházejí. Dnes tuto zodpovědnost mají jen uživatelé, kteří mediální obsah na internet nahrávají.

KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér

Tato část návrhu se stala terčem kritiky. Společnosti poukazují na to, že by si malí zprostředkovatelé obsahu nemohli nákladný kontrolní software dovolit. Žádný program v současnosti navíc nedosahuje přesnosti vyšší než 60 %.

Velké technologické lobby se navíc nelíbí, že by firmy měly platit za zobrazování upoutávek na cizí obsah. Mezi nejčastější argumenty korporací patří, že bez jejich služby by čtenář článek vůbec neviděl.

Podle výzkumu veřejnost směrnici podporuje

Výzkum iniciativy Europe for Creators hovoří jasně ve prospěch nové směrnice. Většina (87 %) všech respondentů z osmi evropských zemí její vznik podporuje či spíše podporuje. Z českých respondentů se pro vyjádřilo 69 % dotázaných. „Určitě ne“ ve výzkumu odpovědělo jen 7 % Čechů.

Dvě třetiny dotázaných Čechů pak věří, že alespoň nějakou kompenzaci za využívání jejich obsahu by společnosti měly médiím poskytovat.

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Obchod Amazon Go v americkém Seattlu

Podle vizionářů tkví budoucnost nakupování potravin v technologiích, které zruší pokladny a odstraní tak dlouhé fronty,...

Diamant Pink Legacy se vydražil za rekordních 1,2 miliardy

V aukční síni Christie's ve švýcarské Ženevě se bude dražit téměř...

Diamantový skvost jménem Pink Legacy se v ženevské aukční síni Christie’s v úterý v noci vydražil za rekordních 50,4...

Vyplatí se vyměnit steak za fazole? Ušetří jednotlivec i celý systém

Ilustrační snímek

Různé studie tvrdí, že z pohledu nákladů na výrobu potravin je vegetariánství a veganství výhodnější než produkce masa...

Najdete na iDNES.cz