Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetové firmy těží ze zpravodajství. Ať nám za ně platí, žádají agentury

  12:51aktualizováno  12:51
Evropské tiskové agentury požadují, aby velké internetové firmy, jako například Google, Facebook a Twitter, platily autorské poplatky za využívání zpravodajského obsahu, který jim přináší značné zisky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Zpravodajství je po kontaktu s příbuznými a přáteli druhým nejdůležitějším důvodem pro využívání sociální sítě Facebook, upozorňují agentury v prohlášení, které zveřejnil francouzský deník Le Monde. Zájem uživatelů o zpravodajství podle nich pomáhá internetovým společnostem zvyšovat příjmy z reklamy na úkor těch, kteří zprávy vytvářejí.

Fér hra, nebo zástěrka? Facebook oznámil změnu v odvádění daní

Facebook při mnoha příležitostech uvedl, že jeho cílem je stát se největším médiem na světě. „A přitom Facebook ani Google nemají svou redakci. Nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní. Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války,“ uvedly agentury v prohlášení. „Nabízejí uživatelům internetu práci jiných tím, že zveřejňují odkazy na jejich zprávy,“ dodaly.

Evropská unie nyní debatuje o směrnici, jež by internetové společnosti přiměla platit za zpravodajské články, které využívají, nebo na které dávají odkazy. „Plánovaná direktiva by nařídila velkým internetovým hráčům platit zpravodajským médiím za miliony zpráv, které využívají na svých platformách,“ uvedly tiskové agentury.

Pokud nic neuděláme, zpravodajství zmizí

Někteří členové Evropského parlamentu se obávají, že by navrhovaná směrnice mohla ohrozit bezplatný přístup uživatelů internetu ke zpravodajství. Agentury nicméně tvrdí, že uživatelé by neměli utrpět žádnou újmu. Podle nich se pouze část příjmů internetových společností z reklamy přesune k těm, kteří zpravodajství vytvářejí. „Pokud na trhu nebude obnovena rovnováha, bude to mít nevyhnutelné důsledky. Zpravodajská média budou dál mizet,“ upozornily agentury.

Pod prohlášením jsou podepsány francouzská agentura AFP, německá DPA, britská Press Association, španělská EFE, italská ANSA, švédská TT, belgická Belga, rakouská APA a nizozemská ANP.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

Air Bank chystá expanzi do západní Evropy. Plánuje, že osloví Němce

Finančník Jiří Šmejc

Do západní Evropy míří první banka českých majitelů. Air Bank, kterou vlastní nejbohatší Čech Petr Kellner, získala...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Najdete na iDNES.cz