Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetové firmy těží ze zpravodajství. Ať nám za ně platí, žádají agentury

  12:51aktualizováno  12:51
Evropské tiskové agentury požadují, aby velké internetové firmy, jako například Google, Facebook a Twitter, platily autorské poplatky za využívání zpravodajského obsahu, který jim přináší značné zisky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Zpravodajství je po kontaktu s příbuznými a přáteli druhým nejdůležitějším důvodem pro využívání sociální sítě Facebook, upozorňují agentury v prohlášení, které zveřejnil francouzský deník Le Monde. Zájem uživatelů o zpravodajství podle nich pomáhá internetovým společnostem zvyšovat příjmy z reklamy na úkor těch, kteří zprávy vytvářejí.

Fér hra, nebo zástěrka? Facebook oznámil změnu v odvádění daní

Facebook při mnoha příležitostech uvedl, že jeho cílem je stát se největším médiem na světě. „A přitom Facebook ani Google nemají svou redakci. Nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní. Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války,“ uvedly agentury v prohlášení. „Nabízejí uživatelům internetu práci jiných tím, že zveřejňují odkazy na jejich zprávy,“ dodaly.

Evropská unie nyní debatuje o směrnici, jež by internetové společnosti přiměla platit za zpravodajské články, které využívají, nebo na které dávají odkazy. „Plánovaná direktiva by nařídila velkým internetovým hráčům platit zpravodajským médiím za miliony zpráv, které využívají na svých platformách,“ uvedly tiskové agentury.

Pokud nic neuděláme, zpravodajství zmizí

Někteří členové Evropského parlamentu se obávají, že by navrhovaná směrnice mohla ohrozit bezplatný přístup uživatelů internetu ke zpravodajství. Agentury nicméně tvrdí, že uživatelé by neměli utrpět žádnou újmu. Podle nich se pouze část příjmů internetových společností z reklamy přesune k těm, kteří zpravodajství vytvářejí. „Pokud na trhu nebude obnovena rovnováha, bude to mít nevyhnutelné důsledky. Zpravodajská média budou dál mizet,“ upozornily agentury.

Pod prohlášením jsou podepsány francouzská agentura AFP, německá DPA, britská Press Association, španělská EFE, italská ANSA, švédská TT, belgická Belga, rakouská APA a nizozemská ANP.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Hyundai v Nošovicích opět zvýšil mzdy, láká i na jízdné zdarma

Továrna Hyundai v Nošovicích.

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai se od 1. července zvýšily mzdy o pět procent. Je to druhé letošní navýšení,...

Uhlí se ještě bude hodit. ČEZ proto investuje dalších deset miliard

Ladislav Štěpánek pracuje ve společnosti ČEZ od roku 1993.

Tlak na odstavení uhelných elektráren v Evropě sílí. Neexistuje však za ně náhrada. V ČR se uhlí na výrobě elektřiny...

Nejstarší evropský lihovar slaví, v Prostějově se pálí už 500 let

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

O tom, že mají Češi největší spotřebu piva na osobu na světě, se ví dlouho. Můžeme se ale pyšnit i dalším „nej“...

Najdete na iDNES.cz