Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Česko jako továrna na řidičáky. Tuzemské průkazy jsou za hubičku

  1:00
České autoškoly patří v rámci Evropy k nejlacinějším. Cena běžného kurzu pro absolvování řidičského průkazu na osobní automobil začíná na zhruba 6 500 korunách, může se však vyšplhat i na 14 000 korun. Nízká cena, na kterou slyší žáci, ale nutí autoškoly snižovat úroveň výuky a šidit počet odučených hodin.
Autoškola

Autoškola | foto: Michal Klíma, MAFRA

Samotní provozovatelé autoškol proto požadují, aby stát výrazně zpřísnil pravidla a začal výuku nastávajících šoférů lépe kontrolovat. „Oslovila nás spotřebitelka s problémem, který je v českých autoškolách zcela běžný. Místo každé hodiny, kterou měla absolvovat za volantem a která měla trvat 45 minut, ve skutečnosti řídila pouze dvacet minut,“ uvedl místopředseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Kolik stojí autoškola

  • Nizozemsko - 65 000 Kč
  • Dánsko - 52 000 Kč
  • Německo - 50 000 Kč
  • Velká Británie - 41 600 Kč
  • Finsko - 31 200 Kč
  • Itálie - 26 000 Kč
  • Belgie - 26 000 Kč
  • Španělsko - 23 400 Kč
  • Estonsko - 18 200 Kč
  • Slovensko - 18 000 Kč
  • Česko - 10 000 Kč

Pramen: Asociace autoškol ČR

Dalším nešvarem, na který si žáci stěžují, je případ, kdy učitel v automobilu dohlíží na jízdu jednoho žáka a zároveň doprovází jiného na motocyklu. Autoškoly proto chtějí, aby stát lépe kontroloval jejich podnikání nebo aby kontrolu nechal rovnou na nich. Komora autoškol by ohlídala nekalé praktiky lépe než několik úředníků ministerstva. Cestou je i elektronická kontrola, jakou nedávno zavedlo Slovensko.

Na problematiku nízké kvality českých autoškol nedávno upozornil i předseda Senátu Jaroslav Kubera a strhl tak lavinu reakcí provozovatelů autoškol. „Je to úplně jednoduché, protože kvalita autoškol je děsivá, de facto si můžete řidičák podvodně koupit, aniž byste absolvovali jízdu,“ uvedl šéf horní komory parlamentu v diskusním pořadu Partie.

Na místo kritiky s ním však celá řada provozovatelů překvapivě souhlasila. „Jeden učitel může za měsíc připravit ke zkoušce zhruba sedm žáků, existují ale autoškoly, které dokážou za měsíc ke zkoušce předvést až 97 žadatelů,“ uvedl na svém facebookovém profilu majitel litvínovské autoškoly Jan Bittner. Konkurovat takovýmto školám je podle něj stále obtížnější.

Problém s vykazováním fiktivních jízd a teoretické výuky nedávno řešilo i sousední Slovensko, které kvůli němu zavedlo povinnou elektronickou evidenci, takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Žáci i vyučující se tak musí přihlásit elektronickým čipem v učebně i ve voze a samotnou jízdu mohou prostřednictvím GPS modulu sledovat úředníci státního odborného dozoru.

Elektronickou evidenci chtějí i české autoškoly

Elektronická evidence, kterou by asociace autoškol uvítala i v Česku, podle Horčičky odbourala většinu podvodů a skončila kvůli ní pětina autoškol.

Efektivní kontrola dodržování předepsaného učiva však na Slovensku skokově zvýšila cenu autoškoly o sto až dvě stě eur, tedy až o pět tisíc korun. Nárůst cen souvisí s tím, že elektronická evidence značně snížila manévrovací prostor autoškolám, které měly obchodní model postavený na neplnění pravidel.

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Zároveň zatížila všechny autoškoly řadou nákladů na pořízení nezbytného vybavení. Cena GPS modulu do zkušebních aut se pohybuje v rozmezí 150 až 200 eur (3 800 až 5 200 korun). Na dvojnásobek pak vyjde vybavení učebny nebo řidičského trenažéru identifikačním přístrojem pro spojení, uvedl provozovatel autoškoly v trnavské Galantě Vojtech Jurík. K tomu je potřeba ještě měsíčně připočítat cenu v rozmezí 8 až 12 eur (205 až 310 korun) za přenos dat z vozidla do centrály na slovenském ministerstvu dopravy a výstavby.

České ministerstvo už v létě připustilo, že stát prostředky na zefektivnění státního dohledu nad prací autoškol nemá, a chystá koncepci, která počítá i se zavedením komory autoškol, která bude nad svými členy dohlížet. Jako úplné minimum chtějí české autoškoly zavést přísnější požadavky na vzdělávání učitelů a na technické vybavení autoškol.

„U nás bohužel existuje skoro třetina autoškol, které papírově deklarují, že mají vozidla, učebnu nebo trenažér k dispozici. Ve skutečnosti se však mnohdy o jedno vozidlo dělí několik autoškol,“ uvedl Horčička. Podle asociace by tak minimálním standardem mělo být, aby každá autoškola měla vlastní vozidlo vybavené moderními prvky, jako jsou systém ABS, parkovací senzory nebo tempomat.

Sami učitelé by měli každých pět let absolvovat přezkoušení. Pro žáky by největší změnou byl požadavek na absolvování zkušební jízdy pod dohledem kamer.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...