Avia. Ilustrační foto.

Avia. Ilustrační foto. | foto: Foto: výrobce

Avia se vrací k pětidenní výrobě, zakázek přibylo

  • 4
Po měsících odstávek a omezení zažívá výrobce nákladních vozů Avia Ashok Leyland Motors znovu oživení poptávky. "Zakázek je momentálně dostatek, takže znovu začínáme vyrábět pět dnů v týdnu," potvrdil personální ředitel Vít Šubert.

Avia začala omezovat výrobu už loni v zimě, šest týdnů auta nevyráběla vůbec. Od února výroba jela, ale omezeně tři nebo čtyři dny v týdnu. Zaměstnanci v době odstávky dostávali 80 procent mzdy.

Podle Šuberta firmě pomohlo to, že vyráběla pouze na objednávku, a ne na sklad. "Nemusíme zoufale vyprodávat, abychom si vyprázdnili dvorek," říká Šubert. Omezení výroby přineslo ale jiné potíže: někteří dodavatelé stojí kvůli problémům jiných automobilek déle a nestíhají se přizpůsobit tempu Avie.

Indický majitel, koncern Hinduja, koupil Avii na sklonku roku 2006 a snaží se slavnou značku znovu vzkřísit.

Loňský rok pro Avii skončil ještě větší ztrátou než v roce 2007. Celkový propad se dostal až k půl miliardě. "Provozní hospodářský výsledek je ale mírně lepší. Hodně se na ztrátě podílí vliv kurzu a finančních operací," uvedl finanční ředitel Tomáš Jiřička.

Indové v Letňanech od svého příchodu investovali stovky milionů korun. Letos ale firmu ještě zeštíhlí: z 250 zaměstnanců na konci loňského roku letos ubylo  čtyřicet lidí. Většina už firmu opustila.

Trh se propadl o polovinu

Trh nákladních vozidel postihl celoevropský propad zhruba o polovinu. V kategorii aut do 12 tun ale prodeje klesaly mírněji. "Hodně poklesly prodeje ve Velké Británii a Irsku, u nás takový pád nebyl," dodal Šubert.

Firma zůstala ve výrobě za plánem, přesto s 668 prodanými auty byla loni zhruba o sto aut úspěšnější než o rok dříve. Letos chtějí v Letňanech vyrobit kolem 800 aut. Firmě by podle jejích představitelů pomohlo šrotovné na nákladní auta. "Průměrný věk nákladních aut je ještě vyšší než osobních a živnostníci nemají na nákup nových," vysvětlil Šubert.

Letošní prodeje by mohly stoupnout i díky přísnějším emisním normám na motory, které začnou platit od září. Stejně tomu bylo i v minulosti: dopravci se snažili předzásobit levnějšími a méně ekologickými motory. "Motory na nové normy už zkoušíme. Může to být opět  značka Cummins, ale testujeme i motorizaci od jiného dodavatele,"  dodal Šubert.

Kvůli kolapsu západoevropských trhů hledá Avia nová odbytiště především na východ. Hodně si slibuje hlavně od zakázky pro slovenské ministerstvo vnitra, která má sloužit jako referenční pro získání nových zákazníků. "Potřebujeme více rozjet obchod, hlavně na Slovensku a v Maďarsku, chceme více do Rumunska, Bulharska a Polska. Avie tam jezdí, pro lidi to není neznámá značka. Jen se tam potřebujeme znovu dostat," uzavřel Šubert.

Novinkou je i expanze do autobusů: avia je chce vyrábět společně s českou firmou Kars.