Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Potvrzeno: Avia v Česku končí, vyrábět se bude jen v Indii

  11:46aktualizováno  14:26
Výroba nákladních automobilů Avia v Česku po dlouhém boji o život končí. Výroba se přesouvá do Indie, odkud se však auta s více než šedesátiletou tradicí nebudou do Evropské unie vyvážet. O ukončení výroby a prodeji majetku rozhodla mateřská společnost Avia Ashok Leyland Motors.

O služby jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, by však český zákazník neměl přijít, ujišťuje firma. Výroba se má zastavit k 31. červenci.

"Musím to vzít jako fakt," řekl zklamaně výkonný ředitel Avie Tomáš Jiřička. "Loni se podařilo prodat 1 003 vozů a zvýšit tržby, nicméně pořád to nestačilo na to, aby byla automobilka finančně nezávislá," dodal pro iDNES.cz ředitel, který odchází k 30. červnu. Víc se o situaci bavit nechtěl.

O odchodu Avie se spekulovalo delší dobu. Letos se v pražské fabrice vyrobily jen čtyři automobily. Letňanský závod by se měl uzavřít, rozprodat a výroba včetně duševního vlastnictví přesunout do Indie. Indický vlastník Leyland Motors zároveň nepočítá s tím, že by se nákladní vozy s 66 let trvající tradicí v českých zemích dovážely do Evropské unie, kde platí přísnější předpisy včetně emisních norem.

V miliardové zemi, která se v posledních letech stává perspektivním automobilovým trhem, se dokončuje model podobný Avii. Na trh by měl přijít v červenci. Avia je od roku 2006 součástí indického koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland.

Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků. Loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě. Prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut, hranice rentability přitom je kolem tří tisíc vozů, uvedla ČTK.

Od letadel a budování vlasti k cestě na Západ

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. V předválečných třicátých letech byly stíhačky Avia B-534 páteří tehdejší armádní letky. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce. V roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky. V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel.

Fotogalerie

V šedesátých letech firma naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě. Avia spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se pak v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. let měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci francouzské Renault-Saviem.

Po rozpadu ČSFR se opět Avia osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T.

V roce 1992 se podnik transformoval na akciovou společnost Avia - Hamilton Standard, privatizoval se ze dvou třetin do českých rukou. V polovině 90. let však získala majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Nový investor měl jasný cíl: vyrobit nový model, který by plně konkuroval na západních trzích. Končila tak stará éra. Jejím posledním přírůstkem byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes. V nové řadě přišly na první pohled znatelné designové změny. Prvním dítětem Avie nové éry byl vůz D 60. V rukou Indů je automobilka od roku 2006.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
CK Azur Reizen zkrachovala. Lidi posílala do jiných hotelů, než si koupili

Pražská cestovní kancelář Azur Reizen vyhlásila úpadek. Na svém webu zástupci firmy, která se specializuje na prodej dovolených ve Středomoří, uvedli, že...  celý článek

Nový generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj mění ředitele. Liversage řídil pivovary v Ghaně či Svazijsku

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje je od čtvrtka Grant Liversage. V pivovarnictví začal sbírat zkušenosti v roce 1997 v Jižní Africe. V nejvyšší...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Zakázka na přehrady padá. Český Liglass nezaplatil Kyrgyzstánu stamiliony

Kyrgyzská vláda chce ukončit smlouvu s českou společností Liglass Trading CZ, která měla v Kyrgyzstánu převzít výstavbu vodních elektráren, píšou tamní média....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.