Ministr financí Andrej Babiš se přijel osobně seznámit s tím, jak na Vysočině funguje EET. Zastavil se v hospodách na Lipnici (na snímku) a v Pohledi. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na projektu EET je jasně vidět, že nejsem populista, domnívá se Babiš

  • 524
Necelé dva týdny ostrého provozu má za sebou elektronická evidence tržeb. Ministr financí Andrej Babiš je se startem systému spokojen. „Zatím jsme náročný projekt zvládli, ale samozřejmě nejnáročnější den pro EET bude Štědrý večer a silvestr,“ říká v e-mailovém rozhovoru pro MF DNES.

Jste spokojený s tím, jak EET od začátku prosince funguje?
Ano, po technické stránce šlape jako hodinky. Kdokoliv se o tom může přesvědčit na našem webu. Průměrná odezva na úrovni centrálního systému se pořád drží pod desetinou sekundy. Takže zatím jsem spokojený, že jsme takto náročný projekt zvládli. Samozřejmě nejnáročnější bude Štědrý den a silvestr.

Dokážete už odhadnout, zda EET pro státní pokladnu bude mít efekt, jaký jste očekávali?
Hlavním cílem zavedení EET je narovnání podnikatelského prostředí, to je důležité si uvědomit. A debaty s některými majiteli restaurací, kteří sami přiznávají rozsah šedé ekonomiky v tomto segmentu, mě přesvědčily, že zavedení EET bylo správným krokem a k tomuto cíli povede.

Co se týká výběru daní, ještě mnohem větší dopad očekáváme v segmentu maloobchodu, který evidovat teprve začne. Jelikož bylo EET zavedeno v souladu s avizovaným harmonogramem a potvrzuje se odhad počtu evidujících podnikatelů, nemáme důvody měnit naše původní odhady přínosu pro státní pokladnu. To znamená na daních (bez započtení pojistného) v roce 2017 přibližně 4,3 miliardy Kč a při plném náběhu všech čtyř fází nejméně 18 miliard Kč ročně. Ale opakuji, na prvním místě stojí narovnání podnikatelského prostředí.

Podle ohlasu, který máme, si na EET stěžují hlavně malí podnikatelé, venkovské hospody a pivnice. Je tento segment podle vás společensky prospěšný, důležitý? A uznáváte, že stát se chová k drobným podnikatelům v gastronomii příliš přísně?
Malé podniky jsou společensky důležitý segment, určitě. Jezdil jsem při zavedení EET po různých hospodách a restauracích. Byl jsem i třeba v hospodě, kterou má starosta obce se 70 obyvateli, a ti se tam setkávají. Přesně pro takové hospody jsem chtěl, pokud mají tržby do 250 000 korun, zavést paušální daň, aby nemuseli evidovat. Ale koalice mi to nepodpořila. Ale ve většině případů je pohostinství pořád podnikání.

Chtěli jsme však hospodám a restauracím ulevit. Proto jsme jim od zavedení EET snížili DPH z 21 na 15 procent na jídlo a nealko. Tím se srovná DPH, za které restaurace nakupují a za které prodávají. To samo o sobě znamená, že stát nově „přenechává“ přibližně šest procentních bodů obratu provozovateli restaurace, aby mohl snížit ceny nebo si navýšit marži. V přepočtu jde o zhruba pět korun na každou stokorunu tržeb za jídlo a nealko nápoje. To samo o sobě je dost zásadní podpora. Navíc chci pokračovat ve svém boji za snížení DPH i na čepované pivo, které má u nás zásadní postavení a tradici.

Neuznáváte tedy, že je něco pravdy na tom, že stát přísnou regulací (hygiena atd.) a vysokou daňovou zátěží likviduje venkovské hospody? To, že na malých obcích jich ubývá, je přece objektivní fakt a důvodem jejich zavírání není jen EET. Měl by se tento segment z veřejných peněz nějak podporovat?
Musíme si uvědomit, že podstatou pohostinství je pořád podnikání. Mělo by tedy být provozováno za účelem zisku majitele. Vzhledem ke zmíněnému přesahu tohoto segmentu do „kulturního života“ zejména v malých obcích vidím prostor pro určitou podporu, ale ta by měla přijít ze strany dané obce. Stát už své udělal snížením DPH a zavedením slevy na dani z příjmů 5 000 Kč. Pokud to nestačí, pojďme diskutovat dále. Ale pořád je tu prostor pro to, aby například obec podpořila existenci hospody, stejně jako podporuje například existenci obchůdku.

Nestálo by tedy za to, ulevit třeba těmto podnikům i od EET?
Po negativní kampani a šíření dezinformací ze strany opozice a některých médií není divu, že někteří hospodští považují EET za strašáka. Přitom k tomu určitě nemají důvod. Řekl jsem, že každou končící hospodu rád osobně navštívím. Což už také dělám, aby mi provozovatel mohl vysvětlit, proč už mu nestojí za to dál podnikat.

A pokud jde o zákazníky, snažíme se dát více peněz lidem. Za roky 2014 až 2016 naše skrze snižování daní vrátili lidem přes 30 miliard korun, v roce 2017 to má být dalších 14 miliard. A přitom je výběr daní rekordní – za roky 2014 až 2016 jsme vybrali (kumulativně) o více než 340 miliard Kč navíc oproti roku 2013. A jinak, jestli mohu mluvit za hygienu a další předpisy pro provoz hospod, tak rozhodně si říkám, že jsme v Evropě ve 21. století a zákazník má v restauraci nárok na určitý základní standard.

Jste kritizován za to, že jste těsně před spuštěním první fáze EET na poslední chvíli navrhl vyjmout z této povinnosti podnikání s obratem do 250 tisíc a paušální daní. Proč jsou nutné změny na poslední chvíli?
Je špatně v tom hledat vazbu na příchod EET. Takzvaný daňový balíček, v jehož rámci jsme chtěli rozšířit možnosti využití paušální daně, se bohužel kvůli pomalé práci Sněmovny dostal na pořad schůze až na podzim, ačkoliv mělo jednání proběhnout ještě před letními prázdninami. A my v tomto daňovém balíčku nenavrhujeme výjimku, pouze se snažíme rozšířit možnost využití paušální daně pro ty nejmenší podnikatele, aby se týkala i těch, kteří mají zaměstnance nebo vedle podnikání mají i nějaké zaměstnání.

Rozpočtový výbor náš návrh podpořil 16. listopadu. Upozorňuji, že každý, komu je daň stanovena tímto paušálem, je nejprve důkladně prověřen finančním úřadem. Proto byl také naprosto logický i náš další návrh, aby žadatelé o paušál, jejichž příjem je nižší než 250 tisíc korun ročně, nemuseli evidovat tržby podle EET. Zdůrazňuji, že se nejedná o nějakou výjimku z EET. Bohužel, tento náš doplňující návrh, který může podpořit drobné podnikatele, nepodpořila koalice ani opozice.

Kdo je populista?

Politologická definice termínu

Populismus je styl politiky, který usiluje o získání voličů údajnou ochranou zájmů prostých lidí proti různým ohrožením a prosazováním témat vzbuzujících emocionální reakce veřejnosti.

Za nejobecnější a nejzákladnější charakteristiky populistických stran se v politologii považuje především zdůrazňování zájmů a potřeb „lidu“ a negativismus vlastního zaměření, tedy že programově vymezují převážně témata, proti kterým se staví, namísto těch, se kterými by souhlasili.

V širším pojetí je to líbivá politika, prosazování líbivých postojů a činů. Jde o politickou doktrínu, která popisuje jednání, při kterém političtí aktéři proti sobě staví „lid“ a „elity“.

Zdroje: Canovan, Margaret: Taking Politics to the People: Populism as the Ideology of Democracy

Ionescu, Ghita, Gellner, Ernest (eds.): Populism. Its Meanings and National Characteristics

Jak podle vaší osobní zkušenosti přijímá veřejnost EET - nebojíte se, že to politicky poškodí vaše hnutí ANO?
Myslím si, že je to tak půl napůl. Podnikatelé a živnostníci, kteří odvádějí daně, a hlavně zaměstnanci, kteří platí daně každý měsíc, a nikdo se jich vůbec neptá, jestli chtějí, se nám ozývají a podporují nás, že na takovou věc čekají dlouho. Ale jsou tady i černí pasažéři a těm se EET samozřejmě nelíbí. A ti by si měli koupit jízdenku nebo z vlaku vystoupit.

Víte, kritická kampaň proti EET byla masivní, pravicové opoziční strany si ji vzaly jako hlavní téma, i když během svých vlád právě živnostníky dost škrtily. Braly jim slevy a navyšovaly daně. Na tomto projektu je jasně vidět, že nejsem populista, za což mě někdy lidé, politici i média označují. Protože EET je nepopulární a je dost lidi, kteří mi za něj i nadávají a nesnáší mě. Plusové body nám to určitě nepřinese, spíš minusové. Ale bylo potřeba zavést systém, který bude spravedlivý pro všechny. Někteří na něj čekali 26 let.

5. prosince 2016