Také předloni firma byla ve ztrátě, ale "jen" 700 tisíc korun. Zhoršení výsledku způsobil ostrý konkurenční boj na českém pekárenském trhu, který srážel ceny chleba a pečiva dolů, uvedla společnost v loňské výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.
Letos v září se majitel skupiny United Bakeries dohodl s Agrofertem Andreje Babiše na prodeji firmy. Babiš tak výrazně posílil na pekárenském trhu, spolkl největší pekárny a nyní má zhruba třetinu trhu. (čtěte Babiš bude novým králem pečiva)
Drahá mouka a ostré lokty konkurence vygenerovaly ztrátu
United Bakeries potopilo kromě konkurence také nečekané zdražování surovin a dalších vstupů.
"Zejména dramatické zdražení mouky a dalších vstupních surovin, ale i růst cen pohonných hmot a energií v závěru roku přinesly určité problémy, na které jsme nemohli vzhledem k smluvně zakotveným oznamovacím pravidlům zareagovat okamžitým zahrnutím vstupních nákladů do cen výrobků," uvedl generální ředitel a předseda představenstva společnosti Marko Pařík.
Za prodej vlastních výrobků a zboží firma loni utržila 3,1 miliardy korun, srovnatelný údaj za rok 2009 nezveřejnila.
United Bakeries je hlavní pekárenská skupina v regionu střední Evropy. Vznikla spojením největších českých skupin Delta Pekárny a Odkolek, v Česku provozuje 13 pekáren. Ve firmách ve třech zemích má zhruba 4 000 zaměstnanců. Firma patří do skupiny European United Bakeries se sídlem v Lucemburku.
Po spojení s Penamem, který patří Agrofertu a je domácí pekárenskou dvojkou, by měl vzniknout subjekt, který bude mít zhruba třetinu trhu a zahrne 25 pekáren. Transakci, jejíž cena není známá, však bude muset schválit antimonopolní úřad.
Pekaři ve ztrátě
Většina tuzemských pekáren má dlouhodobé ekonomické problémy. Z nedávného výzkumu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů vyplývá, že osm z deseti tuzemských pekáren je i přes nedávné zvýšení cen pečiva ztrátových.
Pekárny podle svazu ničí především růst většiny vstupních nákladů a dovoz mražených polotovarů dopékaných v obchodních řetězcích, které vytlačují z nabídky obchodů čerstvé produkty místních pekařů. Firmy v důsledku toho nejsou schopny investovat do svého rozvoje ani zvyšovat mzdy svých zaměstnanců alespoň o inflaci.