Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, MF DNES

Babišovy nové pekárny United Bakeries loni prodělaly 148 milionů

  • 56
Největší pekárny v zemi United Bakeries, které kupuje podnikatel Andrej Babiš, loni výrazně prohloubily ztrátu na 148 milionů korun. Důvodem je ostrá konkurence mezi pekaři.

Také předloni firma byla ve ztrátě, ale "jen" 700 tisíc korun. Zhoršení výsledku způsobil ostrý konkurenční boj na českém pekárenském trhu, který srážel ceny chleba a pečiva dolů, uvedla společnost v loňské výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.

Letos v září se majitel skupiny United Bakeries dohodl s Agrofertem Andreje Babiše na prodeji firmy. Babiš tak výrazně posílil na pekárenském trhu, spolkl největší pekárny a nyní má zhruba třetinu trhu. (čtěte Babiš bude novým králem pečiva)

Drahá mouka a ostré lokty konkurence vygenerovaly ztrátu

United Bakeries potopilo kromě konkurence také nečekané zdražování surovin a dalších vstupů.

"Zejména dramatické zdražení mouky a dalších vstupních surovin, ale i růst cen pohonných hmot a energií v závěru roku přinesly určité problémy, na které jsme nemohli vzhledem k smluvně zakotveným oznamovacím pravidlům zareagovat okamžitým zahrnutím vstupních nákladů do cen výrobků," uvedl generální ředitel a předseda představenstva společnosti Marko Pařík.

Za prodej vlastních výrobků a zboží firma loni utržila 3,1 miliardy korun, srovnatelný údaj za rok 2009 nezveřejnila.

United Bakeries je hlavní pekárenská skupina v regionu střední Evropy. Vznikla spojením největších českých skupin Delta Pekárny a Odkolek, v Česku provozuje 13 pekáren. Ve firmách ve třech zemích má zhruba 4 000 zaměstnanců. Firma patří do skupiny European United Bakeries se sídlem v Lucemburku.

Po spojení s Penamem, který patří Agrofertu a je domácí pekárenskou dvojkou, by měl vzniknout subjekt, který bude mít zhruba třetinu trhu a zahrne 25 pekáren. Transakci, jejíž cena není známá, však bude muset schválit antimonopolní úřad.

Pekaři ve ztrátě

Většina tuzemských pekáren má dlouhodobé ekonomické problémy. Z nedávného výzkumu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů vyplývá, že osm z deseti tuzemských pekáren je i přes nedávné zvýšení cen pečiva ztrátových.

Pekárny podle svazu ničí především růst většiny vstupních nákladů a dovoz mražených polotovarů dopékaných v obchodních řetězcích, které vytlačují z nabídky obchodů čerstvé produkty místních pekařů. Firmy v důsledku toho nejsou schopny investovat do svého rozvoje ani zvyšovat mzdy svých zaměstnanců alespoň o inflaci.

,