Zdeněk Bakala rozšíří nabídne dostupné luxusní zboží i v obchodních domech.

Zdeněk Bakala rozšíří nabídne dostupné luxusní zboží i v obchodních domech. | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Bakalovi expandují z Pařížské. "Luxus pro masy" nabídnou i v obchoďácích

  • 104
Pražský trh s luxusní módou a doplňky je poměrně malý a nasycený. Největší prodejce, Luxury Brand Management manželů Bakalových, chce proto své portfolio rozšířit i o levnější, dostupný luxus a budovat byznys také mimo vyhlášenou Pařížskou ulici. Mimo jiné i v obchodních centrech.

Vyznavači drahé módy a doplňků už dnes nepotřebují být oblečeni v luxusu od hlavy k patě – původní trend se začal měnit po finanční krizi v roce 2008. "Typická evropská zákaznice luxusních značek je bez předsudků: nosí kabelku Michael Kors, polobotky Gucci a halenku od Zary," popsala trend pro agenturu Bloomberg Lorna Hall, šéfka strategie londýnské poradenské firmy v oblasti módy WGSN.

Právě v dostupném luxusu vidí Luxury Brand Management (LBM) mezeru na českém trhu. "Za dostupný luxus považujeme značky jako Tory Burch, Michael Kors, Coach, Kate Spade," přiblížil Martin Hošek, ředitel marketingu LBM. Tyto značky se staly symbolem chytrého nákupního chování, kdy za přijatelné peníze dostávají zákazníci vysokou hodnotu s puncem luxusu.

I když by LBM ráda přivedla do Česka zastoupení top značek, které zde ještě přítomny nejsou, kvůli nedostatku odpovídajících prostor v lokalitách, jako je Pařížská ulice, je to obtížné. U značek "jednu úroveň pod top luxusem" však není exkluzivní adresa nutná.

Zmiňovaná firma Michael Kors už otevřela vlastní butik v obchodním centru Chodov. Podobně je to i se záměrem Bakalových – pokud by se jim podařilo zastoupení podobné značky získat, půjdou právě do obchodních center, jako je Palladium, Chodov či ulice Na Příkopě. "Bavíme se o možnostech realitní akvizice v Praze 1," uvedla Martina Matoušková, šéfka LBM, bez dalších podrobností. Mohlo by jít o obchodní dům s více značkovými butiky. Jeden takový se chystá na Příkopech, kde bývala ČSOB.

Rekordní tržby a obchody v Budapešti

LBM loni utržila přes 800 milionů korun a EBITDA (hrubý provozní zisk) činila 35 milionů. Hlavními akcionáři jsou Zdeněk Bakala a Michaela Bakala, několik procent má Bakalův přítel a investor Bessel Kok.

Jádro LBM tvoří dvě firmy etablované na Pařížské ulici: společnost John Grove & partners, do níž Bakalovi vstoupili v roce 2010 a která se zaměřuje na luxusní značky hodinek a šperků. Letos odkoupili od zakladatelů i jejich minoritní podíly. Druhým pilířem je Prospekta Moda CZ, kterou LBM převzala na konci roku 2012 a která se zaměřuje na luxusní módu. Menšinový podíl zde stále drží spoluzakladatelka Lenka Vejvalková.

Firma má celkem 28 butiků, z toho polovinu v Pařížské a přilehlých ulicích, několik obchodů v okolí Prašné brány, čtyři v Budapešti a obchody značky Diesel v Praze, v Hatích a v Plzni.

Polovinu klientů tvoří turisté, donedávna převažovali mezi cizinci Rusové, v posledních letech přibývá asijské klientely. Ta má velmi v oblibě například značku Bottega Veneta, takže ve svém butiku této značky LBM zaměstnává čínskou rodilou mluvčí. Polovina zaměstnanců v buticích s hodinkami jsou rodilí Rusové.