Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velké banánové dělení: supermarket si ukousne 41 procenty ceny, farmář 13

  19:00aktualizováno  19:00
Citróny zdražily za pět let o 17 korun, ale banány inflaci skvěle odolávají. Zdražily o necelou korunu. Na cenu mají přitom největší vliv supermarkety - z ceny banánu si ukousnou 41 procent. Náklady se přitom v pěstitelských zemích jako je Ekvádor, Kolumbie a Kostarika řádově zvýšily o stovky procent.

Z ceny banánů 41 procent spolkne supermarket. Majitel plantáže má 13 procent, sběrač 7 procent. Ostatní se rozpustí v distribuci, skladování a clu. | foto: Ekumenická akademie

Cena banánů se od roku 2001 ve všech zemích EU prakticky nemění, ale cena v okamžiku dovozu do evropského přístavu klesla o 20 procent a velkoobchodní ceny o 25 procent, tvrdí Ekumenická akademie, která mapovala světový obchod z banány.

Podle výpočtu z dat Ekonomické komise pro Latinskou Ameriku a Mezinárodního měnového fondu se ale cena banánů v evropských obchodech prakticky nemění, přestože náklady pěstitelům enormně rostou.

Mezi lety 2001 až 2015 se náklady na dopravu po moři v průměru zvýšily o 233 procent, na hnojiva a pesticidy o 195 procent a na obalový materiál o 150 procent.

Mezi pět nejvýznamnějších vývozců patří Ekvádor, Filipíny, Guatemala, Kostarika a Kolumbie, které exportem zásobují 80 procent světového trhu. Největší množství banánů spotřebovává právě Evropská unie - až pět milionů tun ročně.

Jak se jednotlivé články světového obchodu dělí o cenu za banán? 41 procent si vezme supermarket, 10,6 procent dozrávárna, 28,3 procenta pohltí clo, import a export a o zbývajících 20,1 procenta se podělí majitel plantáže se svými pracovníky. Přesnou strukturu ceny najdete v přiložené grafice.

Obchod má z ceny banánu 41 procent, farmář jen 13 procent.

Světový obchod s banány od počátku ovládalo jen několik velkých firem. nejvýznamnějšími byli United Fruit Company (Chiquita) a Standard Fruit Company (Dole). Vlastnily a ovládaly víceméně všechny články dodavatelského řetězce, od plantáží, přes přístavy či flotily chadicích lodí, až po dozrávárny a distribuci. Tři největší firmy (Chiquita, Dole, Del Monte) v roce 1980 ovládaly téměř dvě třetiny světového obchodu s banány. Dnes mají 36 procent.

V minulých letech se ve světě vedl spor o cla, často nazývaný „banánové války“. Ukončilo jej až rozhodnutí Světové obchodní organizace a následná Ženevská úmluva z roku 2010. Podle ní se budou cla postupně snižovat až na úroveň 114 eur za tunu v roce 2019.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek.
Dovolená jako v Německu. Firmy musí zaměstnancům po návratu z ciziny platit víc

Zaměstnanci tuzemských firem mají po návratu z práce v zahraničí nárok na náhrady mzdy několikanásobně vyšší, než je jejich český plat. Problém se týká až...  celý článek

ilustrační snímek
Šmejdi měli blízko k Berdychovu gangu. Podle detektiva je řídí mafie

Exmanželka elitního detektiva a člena Berdychova gangu Petra Koňaříková řídila firmy, které pořádaly předváděcí akce. Nakonec ale skončila ve vězení za...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.