Z ceny banánů 41 procent spolkne supermarket. Majitel plantáže má 13 procent,...

Z ceny banánů 41 procent spolkne supermarket. Majitel plantáže má 13 procent, sběrač 7 procent. Ostatní se rozpustí v distribuci, skladování a clu. | foto: Ekumenická akademie

Velké banánové dělení: supermarket si ukousne 41 procenty ceny, farmář 13

  • 56
Citróny zdražily za pět let o 17 korun, ale banány inflaci skvěle odolávají. Zdražily o necelou korunu. Na cenu mají přitom největší vliv supermarkety - z ceny banánu si ukousnou 41 procent. Náklady se přitom v pěstitelských zemích jako je Ekvádor, Kolumbie a Kostarika řádově zvýšily o stovky procent.

Cena banánů se od roku 2001 ve všech zemích EU prakticky nemění, ale cena v okamžiku dovozu do evropského přístavu klesla o 20 procent a velkoobchodní ceny o 25 procent, tvrdí Ekumenická akademie, která mapovala světový obchod z banány.

Podle výpočtu z dat Ekonomické komise pro Latinskou Ameriku a Mezinárodního měnového fondu se ale cena banánů v evropských obchodech prakticky nemění, přestože náklady pěstitelům enormně rostou.

Mezi lety 2001 až 2015 se náklady na dopravu po moři v průměru zvýšily o 233 procent, na hnojiva a pesticidy o 195 procent a na obalový materiál o 150 procent.

Mezi pět nejvýznamnějších vývozců patří Ekvádor, Filipíny, Guatemala, Kostarika a Kolumbie, které exportem zásobují 80 procent světového trhu. Největší množství banánů spotřebovává právě Evropská unie - až pět milionů tun ročně.

Jak se jednotlivé články světového obchodu dělí o cenu za banán? 41 procent si vezme supermarket, 10,6 procent dozrávárna, 28,3 procenta pohltí clo, import a export a o zbývajících 20,1 procenta se podělí majitel plantáže se svými pracovníky. Přesnou strukturu ceny najdete v přiložené grafice.

Obchod má z ceny banánu 41 procent, farmář jen 13 procent.

Světový obchod s banány od počátku ovládalo jen několik velkých firem. nejvýznamnějšími byli United Fruit Company (Chiquita) a Standard Fruit Company (Dole). Vlastnily a ovládaly víceméně všechny články dodavatelského řetězce, od plantáží, přes přístavy či flotily chadicích lodí, až po dozrávárny a distribuci. Tři největší firmy (Chiquita, Dole, Del Monte) v roce 1980 ovládaly téměř dvě třetiny světového obchodu s banány. Dnes mají 36 procent.

V minulých letech se ve světě vedl spor o cla, často nazývaný „banánové války“. Ukončilo jej až rozhodnutí Světové obchodní organizace a následná Ženevská úmluva z roku 2010. Podle ní se budou cla postupně snižovat až na úroveň 114 eur za tunu v roce 2019.