Aby šlo individuálně každému klientovi spočítat, jak na něj dopadnou změny v ceníku, musela by banka utratit dvě až tři miliardy korun, dodává Lamser.
Bankéři ve čtvrtek začali zkoumat seznam požadavků, které mají buď splnit dobrovolně, nebo je k tomu vláda na podzim zkusí přinutit zákonem. - více zde
Zásah vůči bankám má podle dostupných informací podporu i premiéra Jiřího Paroubka.
Po bankách se chce například to, aby si vytvořily jeden univerzální jazyk pro pojmenování produktů, aby kvůli snazšímu srovnání udělaly společnou databázi poplatků, přestaly účtovat poplatek za zrušení účtu (což řada bank už učinila), aby ručily za výběr z účtu při ztrátě karty či aby nechaly klienty nahlédnout, jaké o nich vedou informace.
Komerční banka a Česká spořitelny uvedly, že návrhy ministerstva budou analyzovat. Mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň prohlásil, že se vedení banky dosud nerozhodlo, zda na dopis vůbec odpoví.
Vydrží-li politikům chuť ovlivňovat chování bank vůči drobným klientům, může se jejich nátlak časem obrátit i vůči jiným odvětvím.
Nasvědčuje tomu přinejmenším logika, s níž se úředníci ministerstva financí, sám ministr Bohuslav Sobotka i spříznění poslanci angažují ve vztazích mezi bankami a jejich klienty.
Ukazuje se, že banky jsou jednou z mnoha branží, kde politici nejsou s postavením klientů úplně spokojeni. Finanční služby přišly na řadu jako první spíš shodou okolností než tím, že by něčím mimořádně vybočovaly z řady.
"Je to, jako když jedete autem 150 kilometrů v hodině, chytí vás policie a říkáte, že tamto auto také jelo rychle," říká Jan Mládek, poslanec ČSSD a člen parlamentní komise pro bankovnictví. Komise již začala vymýšlet způsob, jak do chování bank zasáhnout zákonem.
Podle organizací na ochranu spotřebitelů, které zákrok proti bankám podporují, lze najít řadu důvodů i k zásahům u jiných typů služeb, třeba v telekomunikacích či energetice.
Třeba při placení plynu se lidé mohou podle Karla Pavlíka z republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ocitnout v ještě horší pozici. Ale dokud je obor prakticky monopolní, pak je na politické zásahy podle Pavlíka ještě brzy. "Tam v současné době spotřebitel ani nemá volbu, ale v období následujících let samozřejmě bude nutné věnovat zvýšenou pozornost i těmto sektorům," uvádí Pavlík.