Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bankovní výpis má být ze zákona od listopadu zdarma. Ale jen někde

  2:02aktualizováno  2:02
Výpis z účtu zdarma alespoň jednou měsíčně, žádný poplatek při ztrátě či odcizení platební karty a přesná informace o tom, kolik bude stát převod peněz do zahraničí. To jsou základní změny, které má od listopadu do českého bankovnictví zavést zákon o platebním styku. Banky však už hledají cesty, jak zákon obejít.
Bankovní výpisy chtějí banky zasílat klientům například elektronicky. Ilustrační foto

Bankovní výpisy chtějí banky zasílat klientům například elektronicky. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Nový zákon sjednocuje platební styk v EU a důraz klade i na větší ochranu spotřebitele," říká finanční arbitr František Klufa, který pomáhá řešit spory s bankami. Podle náměstkyně ministra financí Kláry Hájkové také nařizuje bankám větší informační povinnosti.

Mezi významnou změnu, na niž jako první upozornily Hospodářské noviny, patří povinnost banky alespoň jednou za měsíc poskytnout klientovi výpis z účtu zdarma.

Teď se ale zdá, že z této povinnosti banky bezbolestně vybruslí. Alespoň pokud si klient představuje, že dostane zdarma papírový výpis.

"Ještě nedokážeme přesně říci, zda a jakým způsobem budou ovlivněny výpisy z účtů," říká Pavla Langová z České spořitelny. Podle informací MF DNES však banka o zasílání bezplatného papírového výpisu neuvažuje. Povinnost by ovšem mohla splnit například tak, že by si lidé v případě zájmu o bezplatný výpis museli přijít na pobočku, kde by jim byl vytisknut.

Bankéři uvažují také o zasílání bezplatného výpisu elektronickou poštou, zatím však není jasné, zda by to nebylo v rozporu se zákonem, který požaduje určitou "trvanlivost" dokumentu.

O tom, jakým způsobem bude informovat klienty o jejich účtu, nechce zatím hovořit ani Komerční banka. "Komentář k detailům v současné chvíli považujeme za předčasný," říká za banku Michal Teubner.

Alternativa: výpis zdarma, ale s reklamou

Byznys, jenž by mohl vyplývat z nového zákona, se snaží zachytit také tiskaři a reklamní agentury. Například kolínská firma Boomtisk se snaží banky zaujmout tiskařským řešením, které umí personifikovat reklamu na každý bankovní výpis zvlášť.

"Podle požadavků banky umíme během minuty vytisknout tisíc výpisů, každý s jinou reklamou," říká spolumajitel firmy Robert Domnosil. Podle něho hlavně ve Spojených státech takto banky cíleně oslovují své klienty, nebo dokonce přeprodávají reklamní plochu na výpisech dalším firmám. A to jim bohatě vynahrazuje náklady, které s posíláním výpisů zdarma mají.

Reklamní plocha na měsíčních přehledech je velké lákadlo. Banky mají totiž vedle základních dat o klientovi i další citlivé informace například o tom, kde, jak a za co utrácí. Mohou tak cílit reklamu ještě přesněji než například mobilní operátoři nebo velké obchodní domy, které čerpají z předešlých nákupů lidí.

"Reklama na faktuře či výpisu je nejúčinnější. Kromě toho, že může být přímo cílená, si navíc zákazník obvykle tyto dokumenty schovává. Když jsou jen přiložené, letí do koše," říká Cyril Křůpala, ředitel reklamní agentury Active Partners.

Podle něho musí být banky připraveny také na vlnu kritiky, která může od některých takto oslovených klientů vzejít. "Od tradičních bank čekají klienti jakousi intimitu vztahu, a pokud by do ní vstoupila třetí firma, mohli by to vnímat negativně," dodává Křůpala.

Ačkoliv podle Domnosila o zavedení reklamních výpisů teď uvažuje několik bank nebo například Vodafone, zůstávají peněžní ústavy velmi obezřetné. Zvažují totiž, zda by jim případný zisk z cílené reklamy nepošramotil image. "V brzké době neuvažujeme, že bychom na výpisy z účtů tiskli reklamu," potvrzuje Pavla Langová z České spořitelny.

To, že cílená reklama už není technologicky problém a má velkou budoucnost, potvrzuje spolumajitel tiskařské a reklamní agentury Grapo Radim Králík. "Dnes není problém postavit tiskařský stroj tak, aby uměl personifikovat dokumenty. Je ale problém vymyslet, co na něm dělat," říká Králík.

Podle něho se tyto technologie proto zatím v Česku příliš nepoužívají. "Z Rakouska už mi ale chodí časopis, který má na titulce mé jméno. Na Západě byly i pokusy s tím, složit čtenáři noviny na míru. Tiskařský stroj na ulici by bez problémů vytiskl každému jen témata, která ho zajímají. Ale to se zatím neujalo," dodává Králík.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.