Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bankovní výpis má být ze zákona od listopadu zdarma. Ale jen někde

  2:02aktualizováno  2:02
Výpis z účtu zdarma alespoň jednou měsíčně, žádný poplatek při ztrátě či odcizení platební karty a přesná informace o tom, kolik bude stát převod peněz do zahraničí. To jsou základní změny, které má od listopadu do českého bankovnictví zavést zákon o platebním styku. Banky však už hledají cesty, jak zákon obejít.
Bankovní výpisy chtějí banky zasílat klientům například elektronicky. Ilustrační foto

Bankovní výpisy chtějí banky zasílat klientům například elektronicky. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Nový zákon sjednocuje platební styk v EU a důraz klade i na větší ochranu spotřebitele," říká finanční arbitr František Klufa, který pomáhá řešit spory s bankami. Podle náměstkyně ministra financí Kláry Hájkové také nařizuje bankám větší informační povinnosti.

Mezi významnou změnu, na niž jako první upozornily Hospodářské noviny, patří povinnost banky alespoň jednou za měsíc poskytnout klientovi výpis z účtu zdarma.

Teď se ale zdá, že z této povinnosti banky bezbolestně vybruslí. Alespoň pokud si klient představuje, že dostane zdarma papírový výpis.

"Ještě nedokážeme přesně říci, zda a jakým způsobem budou ovlivněny výpisy z účtů," říká Pavla Langová z České spořitelny. Podle informací MF DNES však banka o zasílání bezplatného papírového výpisu neuvažuje. Povinnost by ovšem mohla splnit například tak, že by si lidé v případě zájmu o bezplatný výpis museli přijít na pobočku, kde by jim byl vytisknut.

Bankéři uvažují také o zasílání bezplatného výpisu elektronickou poštou, zatím však není jasné, zda by to nebylo v rozporu se zákonem, který požaduje určitou "trvanlivost" dokumentu.

O tom, jakým způsobem bude informovat klienty o jejich účtu, nechce zatím hovořit ani Komerční banka. "Komentář k detailům v současné chvíli považujeme za předčasný," říká za banku Michal Teubner.

Alternativa: výpis zdarma, ale s reklamou

Byznys, jenž by mohl vyplývat z nového zákona, se snaží zachytit také tiskaři a reklamní agentury. Například kolínská firma Boomtisk se snaží banky zaujmout tiskařským řešením, které umí personifikovat reklamu na každý bankovní výpis zvlášť.

"Podle požadavků banky umíme během minuty vytisknout tisíc výpisů, každý s jinou reklamou," říká spolumajitel firmy Robert Domnosil. Podle něho hlavně ve Spojených státech takto banky cíleně oslovují své klienty, nebo dokonce přeprodávají reklamní plochu na výpisech dalším firmám. A to jim bohatě vynahrazuje náklady, které s posíláním výpisů zdarma mají.

Reklamní plocha na měsíčních přehledech je velké lákadlo. Banky mají totiž vedle základních dat o klientovi i další citlivé informace například o tom, kde, jak a za co utrácí. Mohou tak cílit reklamu ještě přesněji než například mobilní operátoři nebo velké obchodní domy, které čerpají z předešlých nákupů lidí.

"Reklama na faktuře či výpisu je nejúčinnější. Kromě toho, že může být přímo cílená, si navíc zákazník obvykle tyto dokumenty schovává. Když jsou jen přiložené, letí do koše," říká Cyril Křůpala, ředitel reklamní agentury Active Partners.

Podle něho musí být banky připraveny také na vlnu kritiky, která může od některých takto oslovených klientů vzejít. "Od tradičních bank čekají klienti jakousi intimitu vztahu, a pokud by do ní vstoupila třetí firma, mohli by to vnímat negativně," dodává Křůpala.

Ačkoliv podle Domnosila o zavedení reklamních výpisů teď uvažuje několik bank nebo například Vodafone, zůstávají peněžní ústavy velmi obezřetné. Zvažují totiž, zda by jim případný zisk z cílené reklamy nepošramotil image. "V brzké době neuvažujeme, že bychom na výpisy z účtů tiskli reklamu," potvrzuje Pavla Langová z České spořitelny.

To, že cílená reklama už není technologicky problém a má velkou budoucnost, potvrzuje spolumajitel tiskařské a reklamní agentury Grapo Radim Králík. "Dnes není problém postavit tiskařský stroj tak, aby uměl personifikovat dokumenty. Je ale problém vymyslet, co na něm dělat," říká Králík.

Podle něho se tyto technologie proto zatím v Česku příliš nepoužívají. "Z Rakouska už mi ale chodí časopis, který má na titulce mé jméno. Na Západě byly i pokusy s tím, složit čtenáři noviny na míru. Tiskařský stroj na ulici by bez problémů vytiskl každému jen témata, která ho zajímají. Ale to se zatím neujalo," dodává Králík.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny citronové a cukru...

Prodejna u bytu. Obchodní řetězce rostou společně s developery

Ilustrační snímek

Lidl, Penny Market, Billa či Tesco sice už mají po republice stovky prodejen, ale neúnavně přidávají další. Najít...

Po mostě v Janově se hroutí také akcie jeho provozovatele Atlantia

Trosky zříceného mostu v italském Janově. Řidiči zeleného kamionu supermarketu...

Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní obchodování poklesem o 23,5 procenta. Reagují tak...

Najdete na iDNES.cz