Banky chtějí dostat své klienty z poboček

P r a h a - Plné pobočky klientů nevyvolávají na tváři bankéřů úsměv, ale spíše vrásky na čele. Jsou-li totiž klienti zvyklí chodit do banky, představuje to pro finanční domy vysoké náklady. "Pak musíte platit za nájmy budov, za mzdy pro zaměstnance, za jejich vybavení a pohodlí. A to velkou banku ročně stojí stamiliony až miliardy," řekl jeden z šéfů velké banky, který si nepřál být jmenován. Banky v Česku proto stále více sledují jiný cíl: naučit klienty, aby si svůj účet obsluhovali sami a na dálku. Podle zahraničních studií je totiž pro banku obsluha či spíše samoobsluha klienta přes telefon nebo internet až stokrát levnější, než když klient chodí na přepážky.

"Průměrný klient z řad obyvatelstva stráví podle našich průzkumů ročně v bance až dvacet hodin, živnostník sedmdesát pět a zástupce střední firmy až sto hodin," tvrdí Tomáš Salomon z GE Capital Bank.

Chodit k přepážkám se banky snaží odnaučit klienty dvěma způsoby. Na jedné straně zdražují poplatky za služby spojené s návštěvou pobočky a na druhé straně zlevňují obsluhu účtů přes telefon a zavádějí internet či bankovnictví přes mobil.

Se silným zdražením přichází od dubna Česká spořitelna. Její mluvčí Klára Gajdůšková však vysvětluje, že klienti mohou využít zvýhodněných nabídek telefonního bankovnictví a mohou ušetřit peníze i čas.

Zájem o alternativní kanály pro obsluhu účtů přitom v Česku trvale roste.

Komerční banka měla například na telefonní službě koncem loňského roku již 104 tisíc klientů, službu stále zlevňuje a u vybraných kont je zdarma. V České spořitelně využívá telefonu pro obsluhu účtu 300 tisíc klientů.

Zájem o telefon, GSM či internet se podle bankéřů nezvedne jen tím, že to banka nabízí. Problémem totiž podle Markéty Dvořáčkové z Komerční banky je, že řada lidí je konzervativní, trvá na osobních návštěvách nebo nemá o elektronických možnostech dostatek informací.

GE Capital Bank například zavedení bankovnictví přes mobil doprovodila reklamním trikem a nabízela ke smlouvě mobil zdarma. "Během pěti měsíců jsme získali pro tuto službu 73 tisíc klientů. To je více než polovina všech lidí, kteří bankovnictví přes mobilní telefon v České republice využívají," uvedl Salomon.

Trend motivovat klienty k využívání moderních technologií je patrný u všech bank. "Elektronické výběry jsou u nás asi třikrát levnější než s vyplňováním formuláře na přepážce," řekl mluvčí ČSOB Jan Stolár.

Že by lidé pod tlakem nových nabídek zcela zanevřeli na kamenné budovy, finančníci nevěří. "Vítězem u drobných klientů bude ta banka, která nejlépe skloubí elektronické bankovnictví se sítí poboček," uvedl nedávno šéf Živnobanky Jiří Kunert.

Donedávna ryze internetová eBanka ze skupiny České pojišťovny také již začala budovat síť poboček.

Alternativních kanálů je navíc vhodné využívat u běžnějších operací, ty ovšem v životě bank představují ročně desítky milionů transakcí. "U složitějších transakcí asi bude vždy lepší navštívit pobočku," dodala Dvořáčková.