Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Banky stále inkasují na poplatcích za klienta tisíce korun ročně

  • 112
Poplatky už nejsou tím, co bankám v Česku vydělává nejvíc. Když se však celkové výnosy z poplatků přepočítají na jednoho klienta, ať už drobného, nebo velkou společnost, je to stále několik tisíc korun ročně. Nejvíc na poplatcích na klienta vyberou v UniCredit Bank, Raiffeisenbank a Komerční bance.

Poplatky za běžné bankovní služby pro drobné klienty klesají nebo úplně mizí. Především díky ostré konkurenci mladších bank. I velké banky totiž pochopily, že za běžné věci se neplatí. Motto stejnojmenné kampaně, na kterou před pár lety lákala první nízkonákladová banka u nás, mBank, se tak stává realitou. Běžné služby jako vedení účtu a standardní transakce jako převody peněz už i ty největší banky dávají zdarma.

Konkurence nováčků a zřejmě i poplatková kauza, která začala doutnat na sklonku roku 2012, dotlačily tuzemské bankovní kolosy k přehodnocení dosavadního přístupu ke klientům. Běžný účet zdarma dnes mají v nabídce v podstatě všechny banky včetně těch největších. To přitom nebylo ještě před několika lety myslitelné.

Podmínkou ovšem bývá, aby se na účtu pravidelně objevoval určitý obnos peněz, nebo aby klienti využívali služeb aktivně. Jako poslední představila konto bez poplatků dvojka na trhu, ČSOB. Na účet majitele však musí měsíčně přijít minimálně 15 tisíc korun.

Podíl bankovních poplatků na čistém výnosu bank u nás dlouhodobě klesá. „V tomto ohledu se Česká republika pohybuje pod evropským průměrem,“ konstatoval výkonný ředitel České bankovní asociace Pavel Štěpánek.

Banky a poplatky v Česku

Přesto banky na poplatcích stále vydělávají, v přepočtu na klienta jsou to i tisíce ročně. Z výpočtů MF DNES vyplynulo, že nejvíc v přepočtu na jednoho klienta inkasuje UniCredit Bank, Raiffeisenbank a Komerční banka. Jsou však i výjimky, které zákazníky de facto poplatkově dotují, jako Airbank či Equa bank.

Nejlevnější banky pro drobné klienty

  1. Fio banka
  2. mBank
  3. Equa bank
  4. Air Bank
  5. Zuno
  6. UniCredit Bank
  7. Sberbank
  8. Raiffeisenbank
  9. Komerční banka
  10. GE Money Bank
  11. Poštovní spořitelna
  12. ČSOB
  13. Expobank CZ
  14. Citibank
  15. Česká spořitelna

Zdroj: www.vstricnabanka.cz; dle výše poplatků a přehlednosti sazebníků

Pořadí v žebříčku je ale ovlivněno i tím, u koho převažuje drobná klientela a kdo obsluhuje i velké korporace. Převaha drobných klientů, kde byl tlak na snížení poplatků v posledních letech nejviditelnější, totiž výpočet „ředí“. A například v UniCredit Bank pochází většina poplatků z firemních transakcí. Podobně je na tom Komerční banka.

Když se započítají jen náklady pro drobné klienty, které sleduje například projekt GEEN Nejvstřícnější banka (viz box vlevo), pořadí se trochu změní. Pozice tří bank s nejvyšším poplatkovým výnosem na klienta se vylepší.

Z pohledu drobného klienta je podle zmíněného hodnocení nejdražší Česká spořitelna, jednička českého trhu co do počtu klientů a vydělaného zisku.

Naopak nejlevnější bankou se za rok 2014 stala Fio banka. Ta nezpoplatňuje založení a vedení osobních ani podnikatelských účtů, příchozí ani odchozí platby, elektronické bankovnictví a další služby. Čistý výnos, který loni banka měla z poplatků a provizí, přesto dosáhl 253 milionů korun. Není to ale za standardní transakce. „Většinu výnosů tvoří poplatky z investičních služeb,“ vysvětlil mluvčí Zdeněk Kovář.