Banky více lákají klienty na reklamu

Reklama hraje v taktice bank, jak získat klienty, stále větší roli. Za prvních osm měsíců letošního roku už utratilo sedm největších tuzemských bank 250 milionů za reklamu v tisku a televizi. Reklamní rozpočty jednotlivé banky tají jako obchodní tajemství, jejich zástupci však připouštějí, že investice rostou. Děje se tak i v souvislosti s tím, že banky omezují své aktivity v oblasti sponzoringu a zdroje přesouvají do klasické reklamy. "Výdaje na reklamu chceme využívat efektivněji, v oblasti sponzoringu se chceme orientovat pouze na vzdělávací a sociální projekty," potvrdila tento trend mluvčí Komerční banky Marie Růžičková.

Kromě Komerční banky omezily sponzorské aktivity ve sportu také IPB a ČSOB.
Nejvíce do reklamy investovala GE Capital Bank s americkými akcionáři, jejíž výdaje se podle informací společnosti A-Connect dostaly přes 60 milionů korun. Její hlavní konkurenti, tři největší tuzemské banky, utratili za reklamu zhruba o 20 milionů méně.

Údaje společnosti A-Connect jsou však oproti skutečně vynaloženým penězům o něco vyšší.

"Banky patrně utratily méně, my počítáme jejich výdaje podle ceníkových cen. Ty jsou ale velcí klienti schopni při vyjednávání s médii srazit díky velkému objemu reklamy i o třicet procent," poznamenala Martina Kárníková ze společnosti A-Connect Reklama se mění i obsahově, oproti minulosti je mnohem cílenější.

Jednotlivé kampaně se zaměřují především na propagaci konkrétních produktů pro drobnější klientelu a na podporu nových způsobů komunikace. Jde zejména o telefonní a internetové bankovnictví. "U telefonního bankovnictví jsme očekávali, že na konci roku budeme mít padesát tisíc klientů. Ale na přelomu září a října jsme jich měli již šedesát tisíc," řekl člen představenstva Komerční banky David Svojtka. Na moderní technologie se hodně zaměřuje i Živnostenská banka.

Vesměs všechny peněžní domy podporují reklamní kampaně nejrůznějšími slevami pro zřízení účtů a snazšími podmínkami pro získání úvěrů.

Od začátku roku do konce srpna vzrostl objem vkladů v bankách o 51 miliard korun, z čehož zhruba šedesát procent směřovalo do bank se zahraničními vlastníky.
Ačkoliv banky utrácejí za reklamu desítky milionů, stále v mediální oblasti nepatří mezi největší inzerenty. Žádná z bank se v prvním pololetí neumístila v první desítce, kde dominovaly firmy Danone, Nestlé, Procter & Gamble či mobilní operátoři.