Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mattel poprvé zahalil panenku Barbie muslimským šátkem

  5:00aktualizováno  5:00
Výrobce hraček Mattel poprvé zahalil panenku muslimským šátkem. Jejím předobrazem se stala americká olympijská šermířka v hidžábu Ibtihaj Muhammadová. Hračkářská firma se dlouhodobě potýká s propadem prodejů klasických panenek a hledá způsoby, jak je oživit.

„Jsem hrdá na to, že holčičky po celém světě si konečně mohou hrát s panenkou Barbie oděnou do hidžábu! Dětský sen se uskutečnil,“ řekla americká sportovkyně Ibtihaj Muhammadová při pondělním představení nové barbíny. Na pultech obchodů se objeví v roce 2018.

Ibithaj je pro řadu muslimů vzorem. Loni jako první Američanka šermovala na olympijských hrách zahalena muslimským šátkem.

„Ibithaj je inspirací pro bezpočet žen. Doufáme, že tato panenka jim bude připomínat, že mohou být kýmkoliv a dělat cokoliv,“ vysvětlila ředitelka 

Fotogalerie

globálního marketingu firmy Mattel Sejal Millerová.

Novou panenku Mattel uvede v rámci své řady Shero, kterou firma poprvé představila v roce 2015. Právě nejnovější řada je reakcí na padající tržby z prodeje klasických panenek. Firma v ní představuje barbíny, které zosobňují úspěšné ženy. Děti po celém světě si už hrají s panenkami olympijské gymnastky Gabby Douglasové, modelky Ashley Grahamové, baleríny Misty Copelandové, režisérky Ava DuVernayové nebo herečky Zendayi Colemanové.

Není to poprvé, co se na panenkách Barbie objevily muslimské šátky. Loni v únoru s nápadem přišla nigerijská studentka Haneefa Adamová. O oficiální počin Mattelu však nešlo. Přesto tato aktivita zdola zřejmě ukázala firmě novou cestu k potenciálnímu komerčnímu úspěchu. Na Instagramu a dalších sociálních sítích začaly vznikat další a další verze hijarbie.

V posledních letech Mattel čelil propadu zisků kvůli postupnému poklesu zájmu o panenky Barbie. V posledním čtvrtletí loňského roku klesly ve srovnání s minulým rokem o 6 procent a Mattel proto pozastavil výplatu dividend.

Panenka s hidžábem tak představuje pro firmu naději, že se hračkářská firma dostane do pokojíčků dětí, které rodiče vychovávajících v souladu s tradicemi islámu. Ten je nejrychleji rostoucím náboženstvím světa. V roce 2010 bylo na planetě 1,6 miliardy muslimů, v roce 2015 už 1,8 miliardy vyznavačů této víry. Muslimové přibývají rychleji než počet obyvatel planety.

Nový gigant v hračkách?

Kvůli problémům Mattelu také může na trhu hraček dojít k obří fúzi. Kolem firmy krouží další gigant, výrobce Transformers, My Little Pony a dalších hraček Hasbro. List The Wall Street Journal s odvoláním na informované zdroje nedávno uvedl, že na trhu může vzniknout nový obr, je však otázkou, zda by tomuto sloučení nebránily antimonopolní úřady. 

Sloučená skupina by měla větší sílu při vyjednávání s filmovými a televizními studii o ceně za poskytnutí licencí. Tržní kapitalizace Mattelu je nyní zhruba pět miliard dolarů (109,5 miliardy Kč). To je méně než polovina tržní hodnoty firmy Hasbro, která nyní činí 11 miliard USD.

O možnosti spojení obou firem již delší dobu mluví analytici a investoři, protože hračkářský průmysl se dostal pod tlak kvůli změnám zájmů zákazníků, kteří před tradičními hračkami dávají stále více přednost elektronice. 

Firma Hasbro se také v posledních letech zbavila všech svých výrobních závodů a koupě Mattelu by ji vrátila zpět k vlastnictví továren na výrobu hraček. Navíc obě společnosti mají centrály na opačných stranách země a někteří analytici se domnívají, že spojení jejich dvou velmi odlišných kultur by se mohlo ukázat jako problematické.

Krize retailu v USA

Zkrachovalé a zadlužené obchodní centrum Pittsburgh Mills v americkém městě...

Krachy amerických kamenných obchodů jsou na denním pořádku

Firma Hasbro dlouho zaostávala za Mattelem. V prvním čtvrtletí však poprvé od roku 2000 její příjmy překonaly konkurenční Mattel. Firmě pomohlo hlavně získání práv na výrobu hraček vycházejících z oblíbených filmů. Ve třetím čtvrtletí tržby firmy Hasbro stouply o sedm procent, zatímco Mattelu o 13 procent klesly.

V září se zvýšil tlak na výrobce hraček kvůli bankrotu největšího amerického hračkářství Toys „R“ Us. Krach firmy zdůraznil problémy, kterým sektor čelí, včetně internetové konkurence a změny preferencí u dětí. Mattel označil bankrot hračkářství za důvod svých slabých tržeb. Stejný měsíc dánská firma Lego oznámila, že propustí osm procent zaměstnanců.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Další z rubriky

Nejbohatší z bohatých, Bezosovo jmění pokořilo hranici 150 miliard dolarů

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem v moderní historii, hodnota jeho...

Giganty ze Silicon Valley tlačí ke zdi aktivisté, chtějí budovat lepší svět

Silicon Valley je součást kalifornského San Francisca. Patří k světovým centrům...

Nadnárodní společnosti v Silicon Valley čelí vzrůstajícímu rozhořčení. Konkrétně nepokojům přímo v řadách svých...

KOMENTÁŘ: V těžké době se pozná charakter. Brusel nemusí být jako Trump

V roce 2038 nás čeká komplikovanější svět s chřadnoucími USA a těsnější EU

Brexit, ale třeba také čeští řidiči kamionů poskytují Bruselu příležitost dokázat, že je mu hodnota volného trhu svatá...

Najdete na iDNES.cz