Bárta oživuje soukromé dálnice. Do konce roku chce návod, jak je stavět

  3:30aktualizováno  3:30
Po letech plánování, že v Česku budou dálnice stavět soukromí investoři a ne pouze stát, by mohla tato myšlenka nabýt reálnějších obrysů. Ministerstvo dopravy chce do konce roku sestavit pravidla, jak by soukromé firmy při výstavbě měly se státem spolupracovat. Jednou z prvních "soukromých" dálnic by mohla být D3 z Prahy na jih Čech.

V provozu je pouze torzo dálnice D3 u Tábora. | foto: Slavomír Kubeš

Z plánovaných 172 kilometrů dálnice z Prahy do Českých Budějovic stojí zatím jen 17 kilometrů. Jihočeský kraj je tak spolu s Karlovarským jediný, který není spojen s ostatními regiony dálnicí. "Dé trojka" se i proto stává jednou z priorit ministerstva dopravy pod vedením Víta Bárty.

Řidiči se v kraji stále musí spoléhat zejména na přetíženou silnici číslo tři nechvalně proslavenou častými a tragickými nehodami – například tou, při níž se před sedmi lety u Nažidel zřítil ze srázu autobus a v jeho troskách zahynulo 20 lidí.

Silnici má nahradit dálnice, jejíž torzo je nyní v provozu jen u Tábora a staví se u Veselí nad Lužnicí. Paradoxně právě to může dálnici pomoci. Soukromník tak bude moci postavit dlouhé úseky a pak je celé provozovat, což u jiných dálnic, které se stavějí "salámovou metodou", příliš nelze.

Peníze se vrátí z mýtného

Ministerstvo dopravy chce mít alespoň v jižních Čechách všechna povolení ke stavbě už za rok. "Na spolupráci se soukromou sférou velmi sázíme a hledáme cestu, jak dostat do výstavby českých dálnic 130 miliard korun.

Dálnice D3

Trasa: Praha – České Budějovice
Délka dálnice: 172 km
Nyní v provozu: 17 km
V úseku: Nová Hospoda – Tábor
Aut denně: u Prahy 40 tis., u Českých Budějovic 35 tis., u Dolního Dvořiště 12 tis.
Otevření prvního úseku: 1991
Nyní se staví úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí. Ten by měl být hotov v roce 2011. Se stavbou dalších úseků by se mohlo začít v roce 2012.

Ty by měly jít právě na dálnici D3, ale také na další části Pražského okruhu nebo plánovanou dálnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Je to varianta v době, kdy stát nemá na stavbu peníze," říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Po krachu podobného projektu na Ostravsku při výstavbě dálnice D47 za vlády Miloše Zemana, která na takzvané PPP projekty vrhla stigma, se žádný ministr neodvážil soukromé peníze do výstavby dálnic natáhnout.
Největším problémem je vymyslet, jak soukromníkům vrátit jejich investice.

Nyní se úředníci ministerstva dopravy přiklánějí k takzvanému francouzskému typu – tedy že investor bude na svém úseku po domluvenou dobu vybírat mýtné.

Za kamiony lze nyní na jednom kilometru dálnice vybrat zhruba 50 tisíc korun denně. Ale počítá se s tím, že mýtné se bude pro nákladní auta od příštího roku výrazně zdražovat a za pár let zřejmě budou za počet ujetých kilometrů platit také osobní auta.

O tom, kudy by měla dálnice vést a co na ni říkají místní, čtěte v pondělním vydání MF DNES.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

320 kilometrů v hodině. V Maroku bude jezdit nejrychlejší vlak v Africe

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou

Železnice za 55 miliard korun, po které se požene rychlovlak rychlostí 320 kilometrů za hodinu, se slavnostně otevřela...

Nebesům kralují Asiaté, evropské i americké aerolinky propadly

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Australský server AirlineRatings.com v úterý zveřejnil svůj seznam nejlepších aerolinií pro rok 2019. Na prvním místě...

Stopka poplatkům v Ryanair a Wizz Air. Aerolinky vyšetřuje italský úřad

Letadlo zneužité společnosti Ryanair.

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air musely upustit od nových pravidel pro přepravu zavazadel, která...

Najdete na iDNES.cz