Ministr dopravy Vít Bárta

Ministr dopravy Vít Bárta | foto: ČTK

Bárta podá trestní oznámení na stavitele dálnic kvůli autu

  • 451
Zástupce ředitele chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Hofmann jezdil neoprávněně novou Octavií RS. Nájem za vůz platil státní podnik, i když na něj neměl smlouvu. Ministr dopravy Vít Bárta chce proto podat na vrchním státním zastupitelství trestní oznámení pro porušování povinností při správě cizího majetku.

Ministerstvo dopravy a ŘSD začaly detailněji rozkrývat, co se děje v pobočkách stavitelů silnic v jednotlivých krajích. Jízda v nejsilnější octavii, na kterou nemá zástupce ŘSD nárok, je zatím prvním výstupem. "Jsme teprve na začátku, ale některá zjištění ukazují hodně závažná provinění," řekl náměstek ministra dopravy Radek Šmerda.

Do chomutovského ŘSD zavítal tento týden mimořádný tým z centrály, který řešil právě vozový park tamějšího vedení. Audit zjistil, že Hofmann jezdil ve voze patřícím leasingové společnosti, nájem vozidla platila stavební společnost Skanska, která přitom patří k dodavatelům části úseku silnice R7 za více než dvě miliardy korun.

Na ŘSD to není neobvyklá praxe, podle interní směrnice vydané už v roce 2003 musí stavební firmy dodat ředitelství současně i po dobu výstavby auto pro technický dozor. Hofmann ale žádným technickým dozorem není – působí jako ředitel pro výstavbu, na starosti tak má například změny rozpočtů jednotlivých staveb, což bývá častý způsob, jak ze státních peněz prostavět více, než se vysoutěžilo.

Auto poskytli, ale ne zadarmo

Skanska sice auto manažerovi platí, ale od ŘSD nakonec peníze přeci jen získá zpět. Zatímco stavební firma platí za octavii leasingové společnosti 13 tisíc měsíčně, na ŘSD posílá faktury za provoz auta ve výši 20 tisíc. "Platíme ale i pojištění vozu a benzin," vysvětlila mluvčí Skansky Lucie Nováková. Na užívání auta přitom neexistuje smlouva a státní podnik platí soukromé firmě jen na základě vystavených faktur.

Škoda Octavia RS

Vůz, který hraje hlavní roli v aféře

Vozidlo, které Skanska poskytuje Tomáši Hofmannovi. Bílý kombík s dvoulitrovým benzinovým motorem a výkonem 147 kW je nejsilnější octavií ve škodovácké flotile. Vozidlo patřící leasingové firmě LeasePlan je nadstandardně vybaveno, třeba náklonovým čidlem či navigací.

Podle Novákové firma ani neřeší, komu ŘSD nakonec vůz přidělilo a zda na to měl dotyčný nárok. "V zadávacích podmínkách soutěže bylo poskytnutí auta, což jsme splnili," dodala Nováková.

Ve středu odpoledne vydala Skanska tiskovou zprávu, ve které se podivuje nad požadavky ŘSD dodávat jeho zaměstnancům vozidla. "Dlouhodobě voláme po změně způsobu vypisování výběrových řízení. Případ poskytování automobilů či dalších nástrojů je jejich hodně nestandardní součástí, která se v jiných zemích nevyskytuje," uvedl generální ředitel Skansky Dan Ťok.

Chomutovský případ se může zdát v porovnání s miliardami korun, které přes krajské správy ročně protečou, jako banalita. Ukazuje však, jak někteří manažeři ŘSD hospodaří.

Podle ředitele úseku pro výstavbu ŘSD Reného Poruby je pravděpodobné, že se podobné nedostatky najdou i jinde, a proto by chtěl, aby se "autová" směrnice zrušila. "Je to velmi nevhodný prokorupční systém," míní Poruba.

Proti Hofmannovi mluví i další fakta: podle knihy jízd jezdil přiděleným vozem například i v době, kdy byl oficiálně nemocný.

Čtyřiatřicetiletý Hofmann kandidoval společně se svým nadřízeným René Komínkem za ODS v komunálních volbách v Mostě a dosud v chomutovském ŘSD rychle stoupal.

,