Bárta v pátek podepsal organizační změny, kvůli kterým končí tři náměstci: Tomáš Kaas, Jaroslav Král a Dita Schautová. Nikdo je nenahradí, jejich místa jsou zrušená – namísto sedmi náměstků tak budou jen čtyři. Jako první náměstek odešel ihned po Bártově nástupu Roman Boček, který zamířil na ministerstvo zemědělství.
"Ročně tak ušetříme jen na platech pro ně a potřebný personál přes šest milionů korun," řekl státní tajemník ministerstva a náměstek Radek Šmerda, který je na úřadě rovněž nováčkem. Přišel společně s prvním náměstkem Martinem Sýkorou, kterého si Bárta přivedl z bezpečnostní firmy ABL.
Z původního týmu náměstků po Gustavu Slamečkovi zůstal jen Ivo Vykydal, který bude mít na starost například železniční nebo leteckou dopravu.
O silnice či plavbu se bude starat bývalý hejtman
Na ministerstvo přijde jeden nový náměstek: bývalý pardubický hejtman Ivo Toman (ODS), který po prohraných volbách působil jako vládní zmocněnec pro stavbu rychlostní silnice R35. Za to mu Ředitelství silnic a dálnic posílalo 165 tisíc korun měsíčně. Na ministerstvu bude zastupovat ODS a bude mít na starosti například silniční dopravu, veřejnou dopravu nebo plavbu.
Ministr nabídl všem třem náměstkům, kteří končí, aby dál působili na úřadě. Dva se ještě nevyjádřili, jistě to již odmítla Dita Schautová. Ta je na ministerstvu nejkratší dobu, přišla loni v prosinci za Gustava Slamečky, do té doby podnikala v obchodu s mořskými rybami a plody.
Podle Šmerdy se promění kompletně i náplň činnosti jednotlivých náměstků. Sýkora bude mít na starost hlavně ekonomiku a evropské fondy, Šmerda právní záležitosti včetně Besipu, Toman dopravně-správní agendu a Vykydal kromě letecké a železniční dopravy také mezinárodní vztahy.
Ministerstvo v rámci škrtů dostane na příští rok peníze jen na 461 lidí namísto současných 513. Pokud by měli mít úředníci stejné platy jako letos, muselo by odejít zhruba dvacet procent zaměstnanců.
Více práce pro levnější, vlastní právníky
Resort hodlá šetřit i jinde: například na právnících. Banální právní případy už nebudou řešit advokáti drahých právnických kanceláří, které vysoutěžil za více než 400 milionů ještě ministr Aleš Řebíček (ODS).
Místo toho je budou řešit ministerští právníci, stát si bude dražší advokáty najímat jen na složitější případy.
"Je to jako jezdit do Baumaxu Rolls-Roycem," přirovnává zakázky pro advokáty Šmerda. Stamiliony za poradenské služby mají také skončit u ostatních organizací spadajících pod ministerstvo.
Už minulý týden se proměnil i řídící výbor Českých drah, který vede nově právě Šmerda. Podle něj zatím není na pořadu dne odvolávání šéfa Českých drah Petra Žaludy, dráhy však zřejmě čeká podobný audit, jako si zadali v ČD Cargo. Pro nákladního dopravce, který zažil personální zemětřesení v červnu, hledají zatím marně manažera, který by firmu na plný úvazek vedl.
Beze změn zatím zůstává vedení organizací, přes které teče v české dopravě nejvíce peněz: Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Bárta je nechce zatím odvolávat. "Mají šanci ukázat, jak dokáží šetřit," vysvětlil ministr. Do SŽDC už poslal nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který přišel z ČD-Telematiky.