Ministr dopravy Vít Bárta obhajoval před poslanci hospodářského výboru dopravní superkoncepci.

Ministr dopravy Vít Bárta obhajoval před poslanci hospodářského výboru dopravní superkoncepci. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Bárta třískl do stolu. Nebudu tu říkat pohádky, hájil před ODS dopravní strategii

  • 1312
Ministrovi dopravy Vítu Bártovi z Věcí veřejných ruply v parlamentu nervy. Když poslanci hospodářského výboru, a nejvíce ti z vládní ODS, cupovali jeho dopravní "superstrategii", bouchl silně pěstí do stolu a zvýšeným hlasem poslancům řekl: "Nechci tvořit pohádku. Férově si musíme říci, na co máme a na co nemáme."

Co předcházelo tomu, než se Bárta rozčílil? Proti dopravní "superstrategii" do roku 2025 vystupovali na jednání výboru velmi kriticky poslanci za ODS Petr Bendl, Jaroslav Plachý a Václav Baštýř. Bárta i jeho kolegové z Věcí veřejných se nestačili divit.

Petr Bendl (ODS)

"To by měl být materiál, kterým budete mlátit po hlavě ministra financí. Nejprve byste si měl říci, co potřebujeme postavit a pak i to, jak na to seženete peníze," vytýkal Bártovi exministr dopravy Bendl. Ministrovi také vyčetl, že úplně zapomněl na veřejnou dopravu.

"Až příliš se spoléháte na evropské peníze," pokračoval v kritice Baštýř a rýpl si i do ministrova úmyslu zapojit do stavby dálnic některou z čínských firem. "Když dáte práci českým lidem, pomůže vám to vyřešit i důchodovou reformu," řekl jihočeský poslanec ODS. A korunu kritice nasadil Plachý. "Když nic nechcete, nic nedostanete," vytkl Bártovi Plachý, že se podle něj málo stará o peníze.

SUPERSTRATEGIE DOPRAVY

Plán ministerstva dopravy do roku 2025

Za chvíli se ozvala prudká rána do stolu. "Nebudu vás obcházet jednotlivě a přesvědčovat," rozčílil se Bárta. Chvíli ještě pokračoval v obhajobě toho, že stát si může dovolit postavit jen to, na co má, a pak se náhle uprostřed jednání zvedl k odchodu.

"Jednání výboru o dopravní superstrategii bylo naplánováno na hodinu, byl jsem tam hodinu a půl," vysvětloval ministr iDNES.cz svůj odchod z průběhu jednání.

Zvýšený hlas a bouchání do stolu tady nefunguje, řekl šéf výboru Urban

Poslanec ČSSD Milan Urban.

Bártova momentálního zkratu hned využili poslanci z opozice i koalice. "U vás na ministerstvu možná bouchání do stolu a zvýšený hlas funguje, tady to může být kontraproduktivní," řekl předseda hospodářského výboru a místopředseda ČSSD Milan Urban. Ten už před tím při jednání výboru označil Bártovy plány na zapojení soukromých peněz do stavby dálnice za alibistické hledání bypassu. Před pár dny v televizi mluvil o "dopravní superantikoncepci".

Ke kritice ministra dopravy se přidal Jan Husák z TOP 09. "Toto není standardní koaliční jednání, bouchat do stolu," řekl Husák, když už byl Bárta mezi dveřmi. "Měl by si uvědomit, že není ve své firmě. Někteří z poslanců by mohli být i jeho rodiče," zkritizoval ministra dopravy i komunista Pavel Hojda. To už ale Bárta na výboru nebyl a jednání muselo být přerušeno.

Bártu teď čeká "grilování" i přímo na poslaneckém klubu ODS

"Neberu to jako politický útok na mě osobně. Poslanci si musí uvědomit, že tak jako bylo zrušeno takzvané porcování medvěda při schvalování rozpočtu, já nedovolím, aby byl podobně na nátlak poslanců porcován Státní fond dopravní infrastruktury," odvětil Bárta na dotaz iDNES.cz, co říká tomu, jak mu poslanci ODS a TOP 09 "šli po krku". Příští týden bude strategii hájit přímo v pomyslné jámě lvové - na poslaneckém klubu ODS.

K samotné koncepci Bárta ještě při jednání výboru řekl, že jde o suché, pragmatické konstatování, kolik má stát peněz a co je za ně schopen postavit. Šéf fondu dopravy, bývalý ministr Gustav Slamečka, řekl, že pokud by stát chtěl do roku 2025 postavit a opravit vše, co by bylo třeba, potřeboval by 1,1 bilionu korun, ale i při zapojení soukromých peněz v projektech partnerství veřejného a soukromého sektoru jich bude mít nanejvýš 460 miliard a bude závislý na tom, aby přišly miliardy z Evropské unie.