Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bárta upletl bič na manažery: odměny si budou muset zasloužit

  17:41aktualizováno  17:41
Ministr dopravy Vít Bárta změnil systém odměňování manažerů státních firem. Ti mu budou muset každý rok předložit plán toho, co chtějí ve svém podniku vylepšit. Podle splnění plánu pak budou dostávat jednorázové odměny.

Ministr dopravy Vít Bárta | foto: Václav Šlauf, MAFRA

"Každý z ředitelů (státních podniků) dostává kromě své mzdy ještě svou roční odměnu. A tu si teď bude muset zasloužit," vysvětlil Bárta.

Systém takzvaných klíčových ukazatelů výkonnosti se běžně používá v soukromých firmách a ministerstvo jej hodlá zavést kvůli transparentnímu odměňování státních manažerů a motivaci státních firem k efektivnímu hospodaření.

V praxi by měl fungovat tak, že odměny manažerů se zvýší nebo sníží podle toho, na kolik procent se jim podaří splnit cíle, které si předsevzali. Za základ pro výpočet ročních odměn chce Bárta použít odměny z roku 2010.

Na nový systém zatím přešly velké firmy jako České dráhy, ČD Cargo nebo ŘSD. Bárta však slibuje, že na něj časem najedou všechny organizace včetně samotného ministra.

Šéfové firem hodlají šetřit nejčastěji na provozních nákladech nebo zaměstnancích. Zároveň chtějí zvyšovat transparentnost veřejných zakázek a podíl elektronických aukcí při nákupu komodit.

Například šéf Českých drah Petr Žaluda ministrovi předložil plán, podle kterého chce letos přepravit o 1,4 procenta více cestujících a tržby zvýšit o čtyři procenta.

Jeho protějšek z Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc má v plánu letos ušetřit miliardu na provozních nákladech. Dobrá zpráva pro řidiče je, že mají zároveň zrychlit opravy silnic. Stavební firmy totiž budou nově za jejich obsazení platit pronájem, což by je mělo motivovat k tomu, aby zrychlily.

"Je to opatření, které vychází z programového prohlášení vlády a zatím bude pokusně aplikováno na 30 procentech staveb. Je to pozitivní, ale zároveň i sankční nástroj," uvedl Bárta.

Ambiciózní plán má také přepravní firma ČD Cargo. Ta se chce z loňské ztráty 420 milionů přehoupnout do dvoumilionového zisku. Podle Bárty je to ale reálný cíl. "ČD Cargo nyní řeší hodně neefektivních procesů," vysvětlil.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.