Bárta zastaví 31 staveb na železnicích, nejvíc silnic stopne na severu Moravy

  • 791
Ministr dopravy Vít Bárta potvrdil zastavení prakticky všech staveb na železnici na úkor silničních staveb. Stát ale zabrzdí i některé stavby silnic: čtyři velké projekty a dalších jedenáct, které jsou před zahájením nebo na nich proběhlo jen minimum prací. Bárta představil škrty v Liberci, kam přijel kvůli povodním.

Podle šéfa Správy železniční a dopravní cesty Jana Komárka se zastavují všechny stavby, které jsou rozestavěné nebo se počítalo s jejich zahájením v nejbližší době. Takřka okamžitě podle něj mohou skončit čtyři, dalších osm bude ukončeno postupně.

"Některé stavby nejde uzavřít okamžitě, objekty se musejí postupně dostavět, aby nebyla ohrožena bezpečnost," vysvětlil Komárek. Podle něj se dokončí všechny výluky a cestující nemusí mít obavy, že by zamrzla stavba tratě, kde teď musí kvůli opravám jezdit autobusy.

Železniční stavby, které zamrznou

Seznam staveb určených k zastavení najdete zde

Největší úspory ve stavbách silnic potkají Moravskoslezský kraj. Tři ze čtyř zastavených staveb silnic jsou odsud. Podle ministra stát vybíral silnice na zastavení podle jejich důležitosti. Mezi stavbami před zahájením nebo lehce rozestavěnými jsou například obří křižovatka u Opatovic nad Labem nebo obchvat Chrudimi či Frýdku-Místku.

Bárta podle svých slov bojuje nejen se škrty na příští rok, ale i s nedostatkem peněz na letošek oproti původnímu rozpočtu. Resortu chybí pět miliard, především kvůli slabšímu výběru mýta a silniční daně, než byl plán.

Opatovice nad Labem - obří silniční křižovatka.

Velká křižovatka u Opatovic. Jedna ze silničních staveb, která se zastaví. Ilustrační foto.

Podle původních plánů Bárta uvažoval o zastavení 14 staveb na železnici, nakonec jich stopne 31. Vysvětluje to tím, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nenašla tolik úspor jako Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Jsme ministerstvo, které bude ze všech resortů nejvíce šetřit," řekl Bárta. Jen na provozních výdajích podle něj státní dopravní organizace mohou příští rok ušetřit 3,8 miliardy korun, ty použije na dopravní stavby.

Naopak v případě ŘSD stát zvažoval celkem 37 staveb ke škrtům, z toho 16 už v pokročilé fázi výstavby. Nakonec Bárta seškrtal jen čtyři a dalších jedenáct před zahájením nebo těsně po začátku výstavby.

Úspory mají dál pokračovat. Bárta hodlá prověřit zjištění MF DNES o vysokých maržích některých firem navázaných na státní dopravní zakázky. "Pokud se to potvrdí, tak je zřejmé, že tlak na stavební firmy je oprávněný," dodal Bárta.

Zastavené stavby silnic

Silnice v pokročilé fázi rozestavěnosti

I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostava

I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat (přivaděč dálnice D47)

I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba (přivaděč D47)

I/9 Sosnová - mimoúrovňové křížení

Zastavené projekty na počátku zahájení

I/49 Malenovice - Otrokovice

R6 Lubenec - Bošov

R7 Postoloprty - MÚK Bítozeves

I/11 Ostrava - Prodloužená Rudná

R49 Hulín - Fryšták

R1 ulice Na Radosti - napojení na Pražský okruh

R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice

I/3 Čerčany - mimoúrovňové křížení Na Pyšelce

Zastavení příprav

R4 Skalka

R48 Frýdek Místek - obchvat

I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice I/17

Zdroj: ministerstvo dopravy


Je rozumné, aby stát šetřil tak, že zastaví většinu dopravních staveb?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 3. září 2010. Anketa je uzavřena.

NE
NE 18404
ANO
ANO 8938