Dlouhodobý pokles cen i prodejů na českém trhu mění zásadně i strukturu toho, co zdejší zákazníci kupují. Poprvé v historii přestala v první polovině roku dominovat prodejům malá auta a jejich místa zaujala nižší střední třída, tedy auta o kategorii výše.
"Je tam hodně úspěšných modelů, o které je zájem, navíc cenově není rozdíl oproti malým autům tak velký," vysvětluje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Úspěch vozů nižší střední třídy je patrný i na desítce nejprodávanějších vozů v Česku, kde tři patří k této kategorii.
Ještě loni v pololetí měla auta nižší střední třídy podíl na trhu 15,65 procenta, letos se už jejich podíl vyšplhal na 23,41 procenta. V červnu dokonce přesáhl i čtvrtinový podíl. Vozy nižší střední třídy zabraly trh především malým autům i vozům střední třídy, ve které se částečně negativně podepsal náběh nové octavie.
Tradiční rozdělení tříd přestává stačit
Podle statistik se v nižší střední třídě v Česku prodává 43 různých modelů. Oficiální statistiky uvádějí jako vítěze v prodejích Škodu Rapid, což zpochybňuje Hyundai, který je s modelem i30 druhý. Podle zástupců Hyundai patří Rapid do kategorie malých vozů. "O zařazení do jednotlivých tříd rozhoduje výrobce a schvaluje se to na evropské úrovni," říká však Tunkl.
Podle Jana Malého z Automobilové expertní skupiny PwC je právě zařazení rapidu do nižší střední třídy jedním z důvodů, proč nižší střední třída tolik roste. "Dalším důvodem mohou být i různé slevové akce v segmentu nižší střední třídy, které dělají tyto vozy atraktivní zejména pro fyzické osoby," podotkl Malý.
Statistiky navíc ukazují postupný nárůst podílu terénních vozů a vozidel kategorie MPV. Podle Malého jdou prodeje těchto aut na úkor vozů střední a vyšší střední třídy, často si je nakupují i firmy. "Lidé a firmy, kteří si to mohou dovolit, jednoduše upřednostňují zajímavější automobily, často na pomezí více tříd," dodal Malý.
Základní rozdělení aut na devět různých segmentů podle velikosti přitom statistikám přestává stačit. Stále více vozů se pohybuje na rozhraní více tříd, říká se jim crossovery.
Lidem se mění vkus na barvy, nejvíc frčí hnědá
Kromě velikosti prodávaných aut prochází velkou proměnou i jejich barevnost. Rostoucí obliba bílé nekončí, naopak v červnu posílil její podíl na rekordních 26,1 procenta. Na rozdíl od nákupu větších aut však do výběru barvy více promlouvají módní vlny.
Povinné ručeníBarva auta cenu povinného ručení netvoří. Výhodné a fér nabídky povinného ručení naleznete na FINmarket.cz |
Bílá přitom není hitem ve všech zemích. Například podle statistik nošovického Hyundai vede barva nevinnosti v Rusku a ve Velké Británii, naopak v Německu kraluje černá. Ta si drží stabilní podíl, vede v prodejích hlavně dražších vozů vyšších tříd. "Nabízíme vozy v 16 barvách, ale 76 procent vyrobených aut odjíždí jen ve čtyřech různých odstínech," říká mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk.
Bílá nahradila hlavně červenou, modrou a šedou, které zaznamenaly za poslední čtyři roky největší pád, nahoru se derou také hnědé odstíny.
Podle prodejců hraje barva při nákupu stále jednu z hlavních rolí, do výběru mluví hlavně ženy. "Řeší to hodně, chtějí pochopitelně barvu vidět nejlépe i na skutečném autě v autosalonu, což je někdy problém," potvrzuje Radek Donner z NH Car.