Podnik Batz Czech, v němž třetinu vlastní místní firma Lakum-AP, za níž stojí Dalibor Šplíchal, zaměstná během dvou let přes devadesát pracovníků. Podle Jesuse Fierra, jenž mateřský Batz v Česku zastupuje, začne první fáze výroby již na počátku února.
Nejprve se rozběhne linka na produkci automobilových heverů, které budou mířit do Volkswagenu.
Další výrobní hala a nová administrativní budova by měly být dokončeny v průběhu příštího roku.
Baskové mají cíl vyrábět ve Frýdlantu každoročně 312 tisíc pedálů a 114 tisíc ručních brzd. Hlavními odběrateli budou General Motors (Opel) a maďarská továrna Suzuki.
Roční obrat by se měl vyšplhat na třináct milionů eur. "Jednat o zakázkách chceme také s Hyundai," říká Dalibor Šplíchal, který bude růst spolufinancovat. Jeho druhá společnost Lakum-KTL dodává kovové výrobky například pro Tatru.
Aktivní kněz Don José María
Batz je od roku 1967 členem sedmé největší španělské průmyslové a finanční skupiny Mondragón Corporacion Cooperativa, která zastřešuje přes dvě stě společností. U zrodu dnešního gigantu s téměř osmdesáti tisíci zaměstnanci stál mladý kněz Don José María Arizmendiarrieta.
Ten do Baskicka, odkud pochází také šéf tuzemské Telefóniky O2 Czech Republic Jaime Smith, přišel v roce 1941. Vzápětí začal obyvatelstvo v městečku Mondragón organizovat nejen ve víře, ale také v podnikání a vzdělávání. Výsledkem jeho snažení je skupina, jejíž tržby předloni dosáhly téměř dvanácti miliard eur.
Samotná firma Batz vyhrála minulý týden šestiletou zakázku od General Motors v celkovém objemu 190 milionů eur. Další továrny chce otevřít v Mexiku a Číně.