Evropský šéf firmy Matthew Cook (vlevo) a Thomas A. Baťa, globální ředitel marketingu.

Evropský šéf firmy Matthew Cook (vlevo) a Thomas A. Baťa, globální ředitel marketingu. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Baťa chce povzbudit byznys: vsadí na sportovní boty a lepší marketing

  • 62
Baťa se strategicky vrací ke kořenům. V Česku se usadilo globální marketingové oddělení obuvnické firmy, jemuž šéfuje nejmladší člen slavného rodu Thomas Archer Baťa. Uspořádala tu svou první velkou módní akci a v Česku také letos odstartuje expanzi svého řetězce AW Lab, který se specializuje na prodej sportovní obuvi světových značek.

„Letos v říjnu nebo v listopadu otevřeme v Praze první dva obchody,“ tvrdí Matthew Cook, který je od června loňského roku šéfem firmy Baťa pro evropský trh. Jeden z obchodů bude v nákupním centru na pražském Chodově a momentálně do něj firma hledá zaměstnance.

Řetězec AW Lab, dříve Athletes World, nyní tvoří 200 obchodů. Nejdříve fungoval v Itálii, později expandoval do Španělska a Česko má být třetí zemí.

Evropský trh představuje asi čtvrtinu světového byznysu firmy Baťa, jenže prodeje na něm stagnují. Oživit by je měl právě nový řetězec.

„Pohodlná sportovní a volnočasová obuv je v obuvnické branži růstový segment, a proto je pro nás AW Lab strategicky důležitý byznys,“ vysvětluje Cook, který v minulosti AW Labu šéfoval.

Pomohou jim ambasadorky

Nový šéf firmy Alexis Nasard, který předtím vedl marketing Heinekenu, se snaží od loňského roku vrátit značce Baťa punc světovosti. Jedním z prostředků mají být módní akce. Matthew Cook proto v dubnu přijel do Prahy, aby zde uvedl Baťa Fashion Weekend.

Rodinný byznys

Baťa působí ve více než 70 zemích světa, zaměstnává přes 30 tisíc lidí a provozuje přes pět tisíc obchodů.

Jeden ze čtyřiadvaceti výrobních závodů firmy se nachází v Dolním Němčí na Zlínsku.

Firma je striktně rodinný byznys, nicméně například v Indii, Bangladéši nebo Pákistánu se s částí jejího podnikání obchoduje na burze.

Designérské centrum je v italské Padově.

Součástí akce byly výstavy, módní přehlídky a workshopy, vše se přitom pochopitelně točilo kolem bot. Společnost navíc do Prahy přivezla ambasadorky značky, které ji propagují na jednotlivých trzích. V Česku je reklamní tváří violoncellistka Terezie Kovalová.

„Pro první ročník jsme vybrali Prahu, protože Česko je místo, odkud Baťa pochází. V dalších letech chceme Baťa Fashion Weekend pořádat v různých evropských metropolích módy. Příště to možná bude Itálie nebo Španělsko, zkrátka nějaká země, která má jméno ve světě módy,“ vysvětluje evropský šéf firmy.

Doufá přitom, že v Evropě nadále poroste zájem o kvalitnější a dražší boty. „Je to v souladu s naší hlavní strategií na rozvinutých trzích. Průměrná cena našich bot v Evropě se výrazně zvýšila,“ říká.

O tom, jak hospodaří, společnost neinformuje. Podle médií firma Baťa v roce 2015 utržila dohromady 2,5 miliardy dolarů (přes 60 miliard korun) v 70 zemích. „Mohu jen říct, že jsme měli rekordní rok 2016 a že tržby stále rostou,“ uvádí Cook. Firma je podle něj co do počtu bot největším výrobce a denně obslouží celosvětově milion zákazníků.

Největším a nejziskovějším trhem je pro Baťu Indie, kde firma prodá 50 milionů párů bot ročně. Daří se jí také v Jižní Americe.

Rodina jako základ firmy

V Česku má Baťa 65 prodejen. Zatím poslední výroční zpráva za rok 2015 uvádí tržby 1,74 miliardy korun a ztrátu 156 milionů. Sestupný trend začal po roce 2007, kdy Baťa v Česku dosáhl rekordního obratu ve výši téměř tří miliard korun. Zisk tehdy dosáhl 66 milionů. Ztrátová v tuzemsku začala být společnost v roce 2013. Největšími konkurenty jsou CCC, Humanic a Reno.

Řídím se radou dědečka: Buď pozitivní a neboj se porážky, říká mladý Baťa

Českou pobočku společnosti Baťa vlastní nizozemská firma International Footwear Investment. Celosvětově podnikání značky zastřešuje švýcarský koncern Baťa Shoe Organisation, jehož prezidentem je Thomas George Baťa.

George je synem Tomáše Jana Bati, který firmu ve čtyřicátých letech minulého století převzal od svého otce, zakladatele Tomáše Bati a udělal z ní mezinárodní podnik. Nejmladší Baťa, Georgův syn Thomas Archer, je pak pravnukem zakladatele, který kvůli přesunu marketingového oddělení od letoška sídlí v Praze.

Dalším rodinným příslušníkem v managementu firmy je Charles Pignal, syn sestry Tomáše George Bati. Šéfuje Baťa Heritage Business a má za úkol vracet na trh ikonické produkty značky Baťa.