I tak má Česko podle Bati předpoklady k úspěchům podobného kalibru, jaký jeho rodina předvedla v minulém století.
"Můj otec začal jako švec a vybudoval velký podnik. Podle mě se to může opakovat ještě dnes. Snad si tu všichni uvědomí, že obři začínají z maličkých firem," prohlásil Tomáš Baťa.
Pozornosti věnované jeho návštěvě chce Baťa využít k apelu na to, aby Češi "pracovali hlavou" a soustředili se na náročnější obory. "Potřebujeme chytré lidi. Třeba na výrobky, které vyžadují zajímavý design," říká Tomáš Baťa.
Své jubileum přijel oslavit v době, kdy jeho řemeslo v Česku prakticky odumřelo. Ještě na sklonku komunismu se v někdejších Baťových továrnách vyrábělo skoro 70 milionů párů bot.
Dnes je to podle šéfky obuvnické asociace Vlasty Mayerové sotva desetina, protože Asie konkuruje nízkými náklady a jiné země, například Itálie, lepším designem. To si uvědomil Tomáš Baťa hned po pádu totality, kdy navzdory očekávání ponechal zlínský areál svému osudu a nechal si jen jednu menší továrnu.
Dnes má Baťa klíčovou výrobní základnu v Indii, vyrábí v 68 zemích světa a navzdory tlaku gigantů, jako jsou Nike či Adidas, stále patří k předním obuvnickým značkám světa.
ČTĚTE TAKÉ |
Baťa a Zlín |
Baťova města |
Velká sláva na Hradě
Odlesk Baťova úspěchu a optimismu jako by se v posledních dnech šířil celou republikou. "Jsem přesvědčen, že naše ekonomika má potenciál na růst sedm až devět procent," prohlásil prezident Svazu průmyslu Jaroslav Míl.
Vicepremiér Martin Jahn pak při setkání s Baťou přislíbil jako prioritu vlády podporu malých a středních podniků. Dnešní oslava Baťových narozenin na Pražském hradě bude zřejmě největší společenskou událostí od galavečera u příležitosti summitu NATO v Praze před dvěma lety.
Do Španělského sálu je pozváno téměř šest set hostí. Přijde Václav Klaus, Václav Havel i Stanislav Gross. Chybět nebudou Baťovy dcery ani syn Thomas, který dnes řídí baťovské obuvnické impérium.
Značka Baťa je ve světě stále pojmem
Společnost Baťa, či Bata Shoe Organization, je přes rány osudu, které ji zasáhly, stále ještě jedním z největších a nejznámějších výrobců a prodejců obuvi na světě.
Nezabránila jí v tom ani tragická smrt zakladatele firmy Tomáše Bati na začátku 30. let minulého století, ani německá okupace tehdejšího Československa a zpřetrhání obchodních vazeb kvůli válce.
Firma nepadla, ani když komunistická vláda v roce 1947 znárodnila "srdce" koncernu, zlínské továrny a centrály firmy působící tehdy ve 30 zemích světa. Přežila i dlouhé spory o to, kdo je dědicem firmy po Tomáši Baťovi, mezi jeho bratrem Janem a synem Tomášem Baťou mladším, který nakonec zvítězil.
Koncern nyní působí celkem v 68 státech světa a pracuje pro něj skoro 50 tisíc lidí. Jak je u Bati již roky tradicí, nenazývají se zaměstnanci, ale spolupracovníci. Společnost Baťa má v současnosti padesát závodů, které ročně vyrobí 150 milionů párů bot.
Velká část těchto továren je hlavně v Asii, a to zejména v Indii. Od letošního roku působí Baťa také v Číně. Baťa však neznamená jen výrobu, ale také prodej bot. Zboží nabízí svým zákazníkům ve 4700 vlastních obchodech s logem Baťa nebo AthletesWorld.
Grafika ZDE
Světová značka Baťa
Tuto síť ještě zahušťuje dalších 100 tisíc samostatně působících prodejen. Firma obslouží přes milion zákazníků denně. Firma má od druhé světové války sídlo v Kanadě. Není však centralizovaná, ale je společenstvím více či méně samostatných poboček.
Tomáš Baťa mladší, který firmu po válce dlouhá léta vedl, ve svém životopise Švec pro celý svět uvedl: "Vždy jsem se snažil, aby vztah mezi centrálou a pobočkami byl jako něco mezi chapadly a hlavou chobotnice (malá samostatnost) a hejnem malých rybiček, které se shlukují jen v případě nebezpečí (příliš velká samostatnost)."
Koncern Baťa je nyní rozdělen na čtyři samostatně působící jednotky. Bata International se soustředí na Asii, Tichomoří a Afriku a má centrum v Singapuru. Bata Latin America sídlí vMexiku a je největším prodejcem bot v Jižní Americe.
Jak již název napovídá, Bata Europe se soustředí na starý kontinent a sídlí v Paříži, zatímco Bata Canada má centrálu v Torontu a omezuje se na "domácí", kanadský trh.
Tomáš Baťa mladší v 50. letech přistoupil k dalším změnám v organizaci firmy.
Zejména vznikající Evropské společenství a osamostatnění bývalých kolonií jej donutily ke změně strategie, kterou zavedl jeho otec a strýc. Do té doby továrny Baťa vyráběly jen pro vlastní obchody.
Teď se však výroba oddělila od obchodu. Továrny mohly dodávat své výrobky, tedy boty od Bati, i jiným výrobcům, prodejci zase mohli začít ve svých obchodech nabízet i jiné značky než Baťa.
Kdysi dominantní pozice firmy Baťa ve světě se začala oslabovat s nástupem výrobců sportovní obuvi, jako jsou Adidas, Nike nebo Puma. A v posledních letech musí čelit náporu dravé a levné konkurence z Asie, hlavně z Číny a Tchaj-wanu.