Škoda vyrobí pro Turecko 12 tramvají na baterie. Ujedou tři kilometry

  12:12aktualizováno  12:12
Škoda Transportation dodá do tureckého města Konya 12 tramvají s bateriovým pohonem za více než 800 milionů korun. Naváže tak na dodávku 60 klasických tramvají, které skupina vyrábí pro stejné město. Půjde také o vozy ForCity Classic, ale tentokrát s přídavným bateriovým pohonem.

Ten umožňuje vozidlům pohyb nezávislý na trakčním vedení s dojezdem až tři kilometry. Tramvaje budou expedovány během roku 2015. Do Turecka tak poputuje 72 tramvají v hodnotě 3,4 miliardy korun, uvedl v tiskové zprávě viceprezident pro obchod Škody Transportation Zal Shahbaz.

"Jsme potěšeni, že došlo k navýšení kontraktu o 20 procent a do Turecka zamíří další tramvaje, navíc vybavené catenary-free technologií. Tato nová objednávka jasně dokazuje, že zákazníci jsou s našimi výrobky spokojeni," uvedl.

Vozidla budou nasazena na nové lince, jejíž 1,8 kilometru dlouhá část nemá trolejové vedení. Vývoj bateriové tramvaje podle viceprezidenta rychle reagoval na požadavek zákazníka. "Vyrobili jsme vozidlo, které využívá nejnovější nanolithiumtitanovou bateriovou technologii a dokázali, že umíme držet krok se světovou konkurencí," dodal.

Zkoušky probíhají na okruhu v Plzni

Výrobce vyzkoušel nový pohon na zkušební trati ve škodováckém areálu v Plzni. Testoval ho na tramvaji ForCity Classic z první 60kusové série pro město Konya. "Během zkoušek dokázala tramvaj třicetkrát opakovaně zrychlit na 30 kilometrů za hodinu. Bez nabíjení z troleje dokonce ujela osm kilometrů," uvedl šéf elektrických projektů Milan Šrámek.

Fotogalerie

Bateriový pohon tramvají se využívá hlavně v případě, kdy tramvaj má zajet do oblastí, kde není trolej, hlavně v historických centrech měst. Pohon může být použit také v případě poruchy vedení. Vysoce výkonné baterie jsou umístěné ve speciálních střešních kontejnerech. Dobijí se za několik minut při jízdě pod trolejí.

Škoda Transportation také vyrábí trolejbusy na bateriový pohon. V letech 1998 až 2003 bylo bateriemi vybaveno 272 trolejbusů pro San Francisco. První prototyp vozu nové generace s bateriovým pohonem pro provoz bez přímého napájení z vedení vyvinula Škoda Electric už v roce 2003. Letos do maďarského Szegedu zamíří 12 vozidel s desetikilometrovým dojezdem při rychlosti až 50 km/h.

Škoda letos vyrobí rekordních 115 tramvají, loni jich dodala 34. V minulých měsících vyrazily do ulic moderní tramvaje v Konye, maďarském Miskovci a v Číně byl vyroben první prototyp licenčního vozu. První prototypy tramvají zamíří také do Bratislavy a Praha odebere přes 30 vozů ForCity Alfa.

Autoři: ,

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Velké změny na SŽDC. Končí čtyři členové správní rady včetně předsedy

Nádraží v Jaroměři (18.4.2016).

Změny v čele organizací a podniků spadajících pod ministerstvo dopravy pokračují. Vláda schválila obměnu správní rady...

Jez na pražské Štvanici zrekonstruuje za 100 milionů korun Metrostav

Ostrov Štvanice v Praze

Plavební komory jezu na pražské Štvanici zrekonstruuje za více než sto milionů korun sdružení firem Metrostav a...

Najdete na iDNES.cz