Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bateriové vlaky jsou budoucností regionálních tratí. Ujedou až 80 kilometrů

  0:01 – ADVERTORIAL
Provoz na neelektrifikovaných tratích s nižší zátěží pro životní prostředí. Tak by se daly shrnout výhody bateriových elektrických multifunkčních jednotek (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu let, s rostoucí poptávkou po řešeních nezatěžujících životní prostředí se ale toto téma dostává stále více do popředí.

Vizualizace bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU) od Škoda Group | foto: Škoda Group

Na kolejích po celém světě se začínají objevovat první bateriové vlaky, které si dávají za cíl zajistit obslužnost neelektrifikovaných tratí za současného snížení emisí a zvýšení cestovního komfortu.

Český výrobce má vlastní řešení

Bateriové vlaky se jistě stanou i součástí české železnice. Jejich vývoj brzy dokončí i Škoda Group, která bateriové vlaky postavila na platformě oblíbeného a známého RegioPantera. Využila tak dlouholetých zkušeností s tímto typem vozidla, kterých si zákazníci objednali již téměř 300 kusů.

Vozidlo pro bateriovou variantu navíc neprošlo žádnými velkými změnami. Škodovka využila volný prostor na střeše vozidla, na který umístila tři bateriové packy. Vše ostatní zůstává stejné. RegioPanter s BEMU tak dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brzdění. Škoda Group pracovala na vývoji BEMU několik let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozidlo, které dovede na tratích plně nahradit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nemalé náklady.

„Bateriový vlak rozšiřuje portfolio našich ekologických bezemisních řešení. Je to pro nás logický krok doplnit osvědčenou elektrickou jednotku Panter o trakční battery-packy. Máme bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů s trakčními bateriemi či elektrobusů. Málokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku 2015 celkem 12 našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších 14 jsme jich dodali i do Eskišehiru,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve Škoda Group. „Bateriový vlak je významný posun vpřed nejen v rámci udržitelné mobility, ale také pro regionální neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí dieselové vlaky, které produkují ročně tisíce tun emisí,“ dodává Ignačák.

Bateriová řešení ve škodováckých tramvajích, trolejbusech i elektrobusech

Škoda Group má dlouholeté zkušenosti s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím v tureckém městě Konya slouží od roku 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro město Eskišehir bylo vybaveno trakční baterií a aktuálně se trakční baterie uplatní i u dodávky tramvají pro německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Velmi úspěšná je Škoda na trhu i s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je součástí jejich pohonu i trakční baterie. Co si pod tím představit? Tam, kde má město postavenou infrastrukturu, je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde však trolejové vedení není, se trolejbus přepne na baterie, a může tak obsluhovat další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové vedení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového vlaku od Škodovky.

Škoda Group zákazníkům dodala nebo má objednávky na téměř pět set takových vozidel, například do Francie, Norska, Maďarska, Rumunska, další desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich celkového nájezdu.

V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíně, Žilině a Nový Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii 1,7 milionu kilometrů.

Výhody bateriových vlaků

Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je i snížení počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelektrifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zároveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných souprav.

Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně zlepšit kvalitu ovzduší, a dosáhnout tak klimatických cílů, které si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050. Portfolio produktů Škoda Group se už nyní soustředí na moderní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy, svou pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií rozvíjet ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu.

„S novými bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU. Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na střeše vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...