Sledovat koloběh kontejnerů po zeměkouli a pulzování světového hospodářství lze nyní v libovolném okamžiku na internetu. Redakce britské BBC vybavila jeden z kontejnerů GPS jednotkou, která nepřetržitě vysílá údaje o poloze přepravní schránky.
. Polohu kontejneru můžete sledovat ZDE |
Čtyřicet stop (12,2 metru) dlouhý kontejner vyrazil na své roční putování v pondělí v jihoanglickém přístavním městě Southampton. Nejprve zamířil do Skotska, odkud se s nákladem whisky vypraví do Číny. Během následujících měsíců pak pravděpodobně mnohokrát obepluje zeměkouli.
"Držíme palce, aby kontejner nespadl přes palubu, což se občas stává, a věříme, že nám pomůže lépe pochopit, co spojuje jednotlivé země a kontinenty," uvedl ekonomický editor BBC Jeremy Hillman. Redakce si podle něj od projektu slibuje také přesný obraz toho, co ve skutečnosti opravdu znamená globalizace.
. Jak je kontejner velký- Výška standardního kontejneru činí 8 stop a 6 palců (2,59 m), šířka je 8 stop (2,44 m). Zdroj: CSIS |
Přepravní kontejner oslavil nedávno své padesáté výročí. Poprvé ho totiž použil americký podnikatel Malcom McLean v dubnu roku 1956. Do té doby používaný způsob nakládání zboží se mu totiž zdál neefektivní - existovaly sice menší přepravní boxy, přesto však ještě v padesátých letech bylo potřeba při nakládce dostat do útrob lodi až 200 tisíc jednotlivých kusů zboží.
"Než přišel kontejner, mohla typická loď strávit v přístavu i týden," vysvětluje Marc Levinson ve své knize The Box, věnované právě kontejnerové přepravě.
Malcom McLean se proto rozhodl přestavět dva vysloužilé válečné tankery na nákladní lodě a přizpůsobit je standardizovaným kontejnerům, které bylo možné snadno a rychle překládat z lodi na vlaky, případně nákladní automobily.
Nový způsob přepravy se ukázal být nesmírně efektivní - zatímco v době předkontejnerové dosahovaly náklady na naložení jedné tuny zboží zhruba šesti dolarů, nový vynález je srazil na pár desítek centů.
Převážet zboží po světě začalo být najednou neuvěřitelně snadné.
"Je to zásluha kontejneru, že si člověk na severu Evropy může dopřát jahody i na Štědrý den," cituje BBC Johna Fosseye, šéfa magazínu Containerisation International.
Podle analytiků totiž už pro firmy a obchodníky přestalo být podstatné, odkud zboží pochází. Náklady na cestu například televizorů z Číny do Británie totiž v přepočtu prodraží jeden výrobek zhruba o deset dolarů (180 korun). Dopravní náklady u vína na trase Austrálie - USA jsou v přepočtu na jednu lahev zhruba deset centů.
"Je levnější poslat lodí kontejner z Číny do Anglie než vyslat náklaďák z Anglie do Skotska," konstatoval Philip Damas, ředitel poradenské firmy Drewry.
. Kontejnery v číslech- Objem dopravy se měří v jednotkách TEU. Jedna TEU odpovídá jednomu kontejneru o délce 20 stop. - V roce 2007 se po světových oceánech přepravilo 141 milionů TEU. - Jedna velká kontejnerová loď přepraví za rok až 200 tisíc kontejnerů. - Prázdný dvacetistopý kontejner váží zhruba dvě tuny. - Podle poradenské společnosti Drewry se v roce 2005 přepravilo v kontejnerech zboží v hodnotě 6,5 bilionu dolarů. Zdroj: CSIS |