Úderem půlnoci započal po celém světě prodej francouzského mladého vína Beaujolais Nouveau, jehož slavnostní otevření každoročně připadá na třetí čtvrtek v listopadu. Největší oslavy byly již tradičně ve městě Lyon, jehož centrem místní vinaři valili plné sudy raného sběru. A zatímco v loňském roce bylo víno extrémně silné a chuťově bohaté, letošní ročník je více klasický.
„Je velmi aromatické a barevné, prostě to pravé Beaujolais. Dokonce v něm rozeznávám odrůdy hroznů, které byly použity,“ popisuje chuť vína Denis Chilliet, který vlastní 20 hektarů vinic a letoší ročník již ochutnal.
Spolu Chillietem produkují tuto odrůdu v regionu Beaujolais další dva tisíce vinařů. A každý rok prodají na 54 milionů lahví ve více než 100 zemích, informuje server Euronews. Víno, které si vychutnávají miliony lidí na celém světě, však mezi kritiky příliš oblíbené není. Jeho úspěch nepřisuzují chuti, ale chytrému marketingu.
Co se týče spotřeby raných vín v Česku, lokální značky dlouhodobě drtí ty dovezené. Podle serveru Víno.tk se prodej Svatomartinských vín, která se slavnostně načínají 11. listopadu, ustálil na dvou milionech lahví ročně. Beaujolais Nouveau se v Česku loni prodala méně než sto tisíc lahví.
„Klasické restaurace a hospody Beaujolais Nouveau ignorují, poptávku po speciální akci v půlce listopadu jim naprosto pokryjí Svatomartinská a mladá vína,“ píše server Vino.tk. Druhou podobnou akci v průběhu týdne restaurace většinou nedokáží, či nechtějí zrealizovat.