Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na české koleje vyjela Belgičanka. První lokomotivu kupuje IDS Cargo

  12:39aktualizováno  12:39
Třicet let staré belgické lokomotivy Class 12 po kompletní modernizaci začínají jezdit v pravidelném provozu po českých kolejích. První stroj převzal nákladní železniční dopravce IDS Cargo, který vícesystémovou lokomotivu použije především pro přepravu tranzitních vlaků mezi Břeclaví a Děčínem.

„Její technické parametry odpovídají našim potřebám, a to jak z hlediska výkonu, tak například i rychlosti a územního schválení této řady lokomotivy. Máme v plánu ji co nejdříve nasadit na výkony, kde doposud využíváme technologii přepřahu dvou elektrických lokomotiv podle střídavé a stejnosměrné napájecí trakční proudové soustavy,“ řekl ředitel IDS Cargo Michal Gajdoš. Firma je v pětici největších nákladních dopravců v Česku.

Pro CZ Loko jde o první velký vstup do segmentu elektrických lokomotiv. Míří na dopravce, kteří nechtějí platit za úplně nové lokomotivy, ale chtějí vícesystémové hnací vozidlo s vysokou spolehlivostí. „Původní je z lokomotivy podvozek a část karoserie, jinak je vše zcela nové nebo modernizované,“ řekl ředitel CZ Loko Josef Gulyás. Cena má být zhruba na dvou třetinách pořizovací ceny úplně nových strojů, vydržet mají třicet let.

Lokomotivy už prošly schválením v Česku a na Slovensku, postupně chce firma získat povolení pro provoz v dalších sousedních zemích. Z Belgie od státního dopravce si jich CZ Loko přivezlo zatím dvanáct, odstavených v Belgii jich je ale ještě kolem šedesáti.

Další dodávky jsou ve hře

„Postupně připravujeme sériovou výrobu, od přelomu roku bychom měli dělat dvě (lokomotivy) měsíčně,“ podotkl Gulyás. Firma jedná o dodávce s dalšími čtyřmi zájemci, ve hře je také možnost, že by lokomotivy s plným servisem dál jen pronajímala dopravcům. „Je to pro nás jeden z největších projektů, poprvé se výrazně zabýváme elektrickými lokomotivami,“ dodal.

Fotogalerie

Na českých kolejích v posledních letech přibyly stovky vozů a jednotek ze západoevropských železnic. Na ojetinách především z Rakouska postavil svůj byznys RegioJet, přes sto vagonů z Rakouska koupily i České dráhy, které nedávno pořídily z Německa další použitý motorový vůz řady 841. Pro cestující jsou tyto nákupy ale často přínosem, kvalita vozového parku se zlepšuje.

Na druhou stranu se v posledních týdnech objevila i oznámení o nákupech nových strojů: lokomotivy Siemens Vectron kupuje ČD Cargo a Unipetrol doprava, Bombardier Traxx si pořídí RegioJet.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.